nieuws

Restaurantgast kiest niet snel voor vegetarisch gerecht

Voeding en gedrag

Restaurantgast kiest niet snel voor vegetarisch gerecht

Een menukaart met een prominente plek voor vegetarische gerechten verleidt gasten niet vaker zo’n maaltijd te bestellen. Dat blijkt uit een experiment dat studente Renske Hermans uitvoerde voor haar master Management, economie en consumentenstudies gepubliceerd in Resource.

Aan het experiment, dat zes weken duurde, deden 291 restaurantgasten mee. Het vond  plaats in Le Début in Den Haag dat door hotelstudenten wordt gerund. 

 

Menukaart

Op de menukaart van het restaurant stond prominent een ‘menu gastronomique’, dat bestond uit een voor-, hoofd- en nagerecht. De eerste twee weken bevatte het menu een hoofgerecht met biefstuk, gevolgd door twee weken met een vegetarische keuze (een vleesvervanger met teriyaki). Om te kijken hoeveel gasten een vegetarische keuze maakten uit de gewone kaart, zonder beïnvloeding, ontbrak de laatste twee weken het ‘menu gastronomique’.

 

Vleeseters

In de weken dat het ‘menu gastronomique’ vlees bevatte, koos 50% van de gasten het menu, tegen 17% in de vegetarische weken. Ellen van Kleef, universitair docent en Hermans begeleider: ‘Mogelijk kozen de mensen vlees omdat het restaurant in een deftige restaurantomgeving ligt. Zo waren ze chique uit eten en dachten heel bewust na over hun keuze. Veel mensen zijn nu eenmaal verstokte vleeseters. We kunnen alleen wat tegenwind geven.’

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Website voor jonge vegetariërs

Reageer op dit artikel