nieuws

Gezonder eten bevorderd door drie factoren

Voeding en gedrag

Gezonder eten bevorderd door drie factoren

Een keuze voor gezonde voeding wordt sneller gemaakt door consumenten wanneer het zichtbaar en makkelijk te krijgen is (handig), verleidelijk is weergegeven (aantrekkelijkheid) en als het verschijnt als een vanzelfsprekende keuze (normaal).

Deze linkt wordt gelegd in een paper waarvoor 112 studies werden geanalyseerd. De paper is geschreven door onderzoekers van Cornell University Food and Brand Lab en is gepubliceerd in Psychology and Marketing.

 

Gezonder eten

Op deze drie manieren kunnen volgens de onderzoekers veranderingen plaatvinden, die ervoor kunnen zorgen dat mensen gezonder gaan eten. Bijvoorbeeld door een gezonder product meer naar de voorgrond te plaatsen.

 

Voorbeelden

De studie laat zien dat wanneer fruit in een cafetaria bij een goed verlichte kassa staat, mensen makkelijker een stuk fruit pakken. Ook kan het helpen om een gezonder gerecht op de voorkant van een menukaart te zetten en de ongezondere gerechten op de achterkant.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Project: Gezondere voeding en meer beweging in Vlaamse kinderdagverblijven

Reageer op dit artikel