nieuws

‘Voorlichting op scholen weinig effect op gezonder koopgedrag’

Voeding en gedrag

‘Voorlichting op scholen weinig effect op gezonder koopgedrag’

Voorlichting over gezonde voeding op Nederlandse scholen en wijzigingen in het voedselaanbod in snoepautomaten hebben slechts een beperkt effect op het aankoopgedrag van leerlingen.

Deze link leggen onderzoekers van TNO na een onderzoek op Nederlandse scholen, dat zes maanden duurde en recent is gepubliceerd in Public Health Nutrition. De (snoep)automaten op school werden aangevuld met voedsel met minder calorieën, levensmiddelen werden duidelijker gelabeld en de prijzen werden verlaagd.  

 

Experimentele- en controlegroep

Twaalf scholen (303 leerlingen) namen deel aan de experimentele groep (voorlichting en automaatwijzingen) en veertien scholen (311 leerlingen) zaten in de controlegroep (geen veranderingen). De gemiddelde leeftijd was 13,6 jaar, 71,5 procent was van Nederlandse afkomst en de gemiddelde BMI was 18,9. De leerlingen vulden voor en na het experiment vragenlijsten in over hun aankopen op school en hun kennis en opvatting over caloriearme producten.

 

Kennis en gedrag

Na een periode van zes maanden had de experimentele groep significant meer kennis van gezonde voeding dan de controlegroep. In de experimentele groep (43%) namen minder leerlingen frisdrank mee dan in de controlegroep (56%). Er is geen significant verschil gevonden voor de attitude, sociale norm en de intentie om caloriearme producten te consumeren. 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Jong GR: ‘Overheid moet informatievoorziening aan jonge ouders stimuleren’

 

Reageer op dit artikel