nieuws

Nederland behoort tot grootste daler vertrouwen levensmiddelenindustrie

Voeding en gedrag

Nederland behoort tot grootste daler vertrouwen levensmiddelenindustrie

Onderzoeksbureau Edelman presenteerde deze week zijn wereldwijde 2015 Trust Barometer-resultaten voor de levensmiddelenindustrie tijdens een evenement in The Edge in Amsterdam. De resultaten voor 2015 laten een dalend vertrouwen zien in de levensmiddelenindustrie in 70 procent van de 27 onderzochte landen. Nederland behoort tot de grootste dalers.

Het vertrouwen daalde in Nederland van 65 procent in 2014 naar 59 procent in 2015. Verder vonden de grootste dalingen plaats in Singapore, Argentinië, Hong Kong en Zuid-Korea.

 

Tempo innovaties te hoog

De daling van het vertrouwen in de sector wordt mogelijk veroorzaakt door het tempo waarop bedrijven innovaties doorvoeren.

In totaal geeft 51 procent van de respondenten aan dat het tempo volgens hen te hoog ligt. Over het algemeen zien ze technologie, groeitargets en hebzucht als de belangrijkste drijfveren voor innovatie binnen het bedrijfsleven.

Van de vijf onderzochte sub-sectoren, waaronder ‘Retailers’, ‘Manufacturers’, ‘Fast Food Restaurants’, ‘Agribusiness’ en ‘Farming and Fishery’, scoort ‘Farming en Fishery’ met 67 procent het hoogst op vertrouwen. ‘Fast Food Restaurants’ wordt met 47 procent het minst vertrouwd.

 

Meer transparante communicatie rondom innovatie

Anneloes Roeleveld, European Head of Food bij Edelman, laat weten: “Consumenten willen de redenen voor innovaties in de levensmiddelenindustrie begrijpen en zien hoe deze bijdragen aan de maatschappij. Ze verlangen meer transparante communicatie over de drijfveren voor en de impact van innovaties.

 

Vertellen verhaal product

Volgens Roeleveld investeert de levensmiddelenindustrie enorm in R&D, maar laat ze kansen liggen in het vertellen van het verhaal – waar zijn ze mee bezig, en waarom? Aanwezigen bij het evenement in Amsterdam bevestigden dit, hoewel zij ook aangaven het nog steeds moeilijk te vinden consumenten te bereiken.

 

Zwevende kiezer begrijpen

Om vertrouwen terug te winnen, zou de levensmiddelenindustrie volgens Tish van Dyke, Global Head of Food bij Edelman, meer moeite moeten doen om de meer dan 60 procent aan ‘zwevende kiezers’ (respondenten die aangeven zwak of neutraal vertrouwen te hebben) te begrijpen. Wie zijn zij, wat hebben ze nodig om vertrouwen op te bouwen in de voedingsindustrie en hoe willen ze betrokken worden?

“In een wereld waarin de grenzen tussen marketing en corporate reputatie vervagen, is het noodzakelijk consumenten beter te begrijpen en vooral ook te betrekken”, aldus Van Dyke.

 

Betrokkenheid nationaal levensmiddelenbeleid

In totaal is 69 procent van de respondenten (64 procent in Nederland) het ermee eens dat de levensmiddelenindustrie meer betrokken moet zijn bij het levensmiddelenbeleid van hun land. Tegelijkertijd vinden respondenten (51 procent; 41 procent in Nederland) dat de voedingsindustrie niet voldoende gereguleerd is.

De Trust Barometer 2015 werd uitgevoerd in 27 landen onder 27.000 respondenten uit een algemeen publiek en 6.000 uit een geïnformeerde publiek. Geïnformeerd publiek werd gedefinieerd als hogeropgeleiden met een inkomen dat in de top 25 procent ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land. Zij volgen meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia en publieke beleidsissues.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Foodwatch start emailactie tegen kindermarketing

Reageer op dit artikel