nieuws

Vier op de tien Nederlanders bewust bezig met duurzaamheid

Voeding en gedrag

Vier op de tien Nederlanders bewust bezig met duurzaamheid

Ruim vier op de tien van de consumenten geeft momenteel aan bewust bezig te zijn met duurzaamheid. In 2009 gaf nog 33 procent aan dat duurzaamheid een belangrijk thema is. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek naar actuele duurzaamheidthema’s van Schuttelaar & Partners en onderzoeksbureau SAMR.

Van de ondervraagde consumenten vindt 39 procent dat bedrijven meer aandacht voor duurzaamheid moeten hebben.  37 procent van de respondenten geeft aan dat zij zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Afval scheiden en recyclen, energie besparen en zo min mogelijk weg gooien zijn de top 3 maatregelen die ze nu al nemen.

 

Toekomst

Schuttelaar & Partners constateert dat duurzaamheid de laatste zes jaar een vaste waarde voor de Nederlandse consument is geworden. ‘Zes jaar lang Duurzaamheidkompas laat zien dat duurzaamheid belangrijk wordt gevonden’,  zegt Suzanne van der Pijll, managing partner bij Schuttelaar: ‘In 2009 gaf 33 procent van de consumenten al aan bewust bezig te zijn met duurzaamheid. In de opeenvolgende jaren bleek dit elk jaar weer zo te zijn met nu dus een uitschieter naar 42%. Hieruit blijkt dat duurzaamheid geen hype is, maar van belang in het leven van veel Nederlanders.’

Voorkeur voor duurzame merken

Ook duurzame merken spelen een prominente rol voor de consument. Vooral de laatste twee jaar zien we een hogere bereidheid om duurzame merken te kopen.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Vervangen vlees en zuivel beter voor kind en natuur
Jumbo lanceert biologische zuivellijn

Reageer op dit artikel