nieuws

‘Verstopte eetreclame van invloed op eetgedrag kinderen’

Voeding en gedrag

‘Verstopte eetreclame van invloed op eetgedrag kinderen’

Kinderen die een online spelletje speelden waarin een voedselreclame zat verwerkt, aten kort daarna 55 procent meer van het snoep dat ze werd aangeboden dan kinderen die een online spelletje speelden waarin een speelgoedreclame zat verwerkt.

Tot deze bevinding komt gedragswetenschapper Frans Folkvord van de Radboud Universiteit in zijn onderzoek, waarop hij in januari promoveert. Hij testte de effecten van verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen.

Reclame

Tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minstens eens per week een spelletje op internet dat gemaakt is om een merk onder de aandacht te brengen. Meestal gaan die reclames over snacks en snoep. Volgens Folkvord heeft slechts zes procent van de kinderen in de gaten dat het om reclame gaat, terwijl de spelletjes invloed hebben op het gedrag.

Fruit

Zelfs als er duidelijk merknamen of -logo’s in beeld komen, herkennen kinderen de spelletjes niet als reclame, ontdekte Folkvord verder. Het maakt daarbij niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit: als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept. Kinderen aten in vijf minuten pauze na het spelen van de eetgames 72 kcal meer (16 M&M’s of 10 colaflesjes) dan kinderen in de controlegroep.

Dikke kinderen gevoeliger voor eetreclame

Hoewel Folkvord geen link vond tussen snoepen en een hoger BMI twee jaar later, had de keuze voor de snack wel een effect: kinderen die kozen om hun honger te stillen met een appeltje in plaats van snoep, hadden twee jaar later een lagere BMI dan kinderen die ervoor kozen om hun honger te stillen met snoep. ‘Deze kinderen hebben kennelijk geleerd om een gezondere keuze te maken.’

Discussie

Folkvord vindt dat er een fundamentele discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden. Samen met de universiteit van Barcelona werkt hij aan een advies voor de Europese Unie van die strekking. ‘Kinderen doen een spelletje, krijgen trek, grijpen naar wat lekkers. Dat gaat constant door en zo leren kinderen geen gezond eetgedrag aan. En uit mijn onderzoek blijkt ook nog eens dat kinderen die al te dik zijn, extra beïnvloed worden door deze reclames’, aldus de promovendus.

 

Peiling Voeding Nu Verbod op kinderreclame geen oplossing
Onderzoek toont onduidelijkheden omtrent wetgeving kindermarketing

Reageer op dit artikel