nieuws

Hogere energie-inname door voedingsadvertenties bij kinderen

Voeding en gedrag

Hogere energie-inname door voedingsadvertenties bij kinderen

Kinderen nemen meer voeding in als ze voedingsadvertenties hebben gezien op tv of internet. Dat blijkt uit een review die is gedaan aan de Universiteit van Liverpool. Onderzoeker Emma Boyland analyseerde 22 verschillende studies waarin de impact van ongezonde voedingsreclame is bekeken.

In de verschillende studies werden kinderen en-/of volwassenen blootgesteld aan ongezonde voedings advertenties via internet of televisie. De hoeveelheid die zij aten werd vergeleken met de hoeveelheid van mensen die niet werden blootgesteld aan advertenties.

Bij kinderen werd een significante stijging van de voedingsconsumptie gevonden. Hierin werd geen verschil gevonden tussen adverteren via internet of televisie.

Obesitasepidemie

De huidige wereldwijde obesitas-epidemie, ook bij kinderen, is mede het resultaat van een stijgende energie-inname. Volgens de onderzoekster kunnen omgevingsstrategieën en beleidsopties ervoor zorgen dat blootstelling aan advertenties bij kinderen wordt beperkt.

 

Reageer op dit artikel