nieuws

Consument bezuinigt meest op boodschappen

Voeding en gedrag

Consument bezuinigt meest op boodschappen

Het Nibud heeft berekend dat veel huishoudens dit jaar meer geld overhouden dan in voorgaande jaren. Toch wil het merendeel van de Nederlanders (73 procent) bezuinigen. Dit blijkt uit onderzoek dat Actiepagina.nl in samenwerking met Panelwizard uitvoerde onder ruim 1.000 Nederlanders. 24 procent van de ondervraagden geeft aan het meest op de boodschappen te kunnen bezuinigen.

Volgens ActiePagina.nl zal er niet alleen worden bespaard op boodschappen. Ook op energiekosten (20 procent), kleding (15 procent), vrijetijdsbesteding (14 procent) en vakanties (13 procent) denkt de consument veel te kunnen besparen. De consument probeert het meest te bezuinigen door prijzen met elkaar te vergelijken, gebruik te maken van aanbiedingen, opzeggen of wijzigen van een abonnement of in plaats van de auto en openbaar vervoer de fiets te nemen.

Ongekende controle

Volgens Iwan Mouton, partner-manager van ActiePagina.nl, is besparen een houding geworden waarbij de huidige technologie voor ongekende controle van onze aankopen zorgt. ActiePagina.nl wil consumenten de meest relevante deals bieden om kosten van de consument zo laag mogelijk te houden.

Deeleconomie

Een op de vijf Nederlanders staat open om te bezuinigen door spullen te delen met onbekenden via ‘deelsites’, ofwel deeleconomie, een relatief nieuwe manier die steeds populairder wordt.

Het Nibud becijferde dat Nederlanders dit jaar meer overhouden.

Reageer op dit artikel