nieuws

‘Groene kleur in paprikastoplicht minst populair’

Voeding en gedrag

Van de consumenten geeft slechts 6 procent de voorkeur aan het traditonele ‘paprikastoplicht’ in de kleuren groen, rood en geel. Dat blijkt uit het consumentenonderzoek van unit ‘Vers van de Teler’ in de Markthal Rotterdam.

Over het algemeen zijn losse paprika’s duurder dan een stoplichtpaprika verpaking (3 in 1). Om te weten te komen welk paprikastoplicht de voorkeur geeft aan de consument, mochten 1.457 mensen een eigen paprikastoplicht samenstellen.

Oranje en rode variant

Een klein deel (6 procent) koos voor het traditionele paprikastoplicht (groen, geel, rood) en 5 procent voor een geheel groen paprikastoplicht. 21 procent ruilde de groene paprika in voor een oranje en 22 en 12 procent gaven de voorkeur aan 3 oranje en 3 rode varianten.  

 

Bitter en zoet

De voorkeur voor oranje en rood valt volgens P8: Ondernemend Paprika, die de belangen van Nederlandse paprikatelers vertegenwoordigt, te verklaren aan de smaak: de groene paprika is vrij bitter terwijl de oranje variant net als geel en rood zoeter is.

De groene variant zal nog wel verkocht worden gezien er een duidelijke doelgroep voor is, maar dan wellicht als losse variant. Als aanbeveling laat P8 weten dat het gunstig zou zijn als consumenten zelf hun keuze kunnen maken omdat dit verpakkingsmateriaal en schapruimte scheelt.

Omdat het een vrij kleine onderzoeksgroep bedraagt geeft de organisatie aan de resultaten als richtinggevend te beschouwen.

Foto's

Reageer op dit artikel