nieuws

‘Het geluid van eten beïnvloedt de consumptie’

Voeding en gedrag

‘Het geluid van eten beïnvloedt de consumptie’

Mensen zouden minder eten als zij zich bewuster zijn van het kauwgeluid dat tijdens het eten wordt gemaakt. Dit blijkt uit een onderzoek van Brigham Young University en de Colorado State University. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Food Quality and Preference.

Eerder werd al onderzoek gedaan naar het effect van externe factoren op de voedselconsumptie, zoals de omgeving. Het blijkt dat ook geluid tijdens het eten een rol speelt.

De onderzoekers analyseerden 3 studies over het effect van het kauwgeluid tijdens eten op de consumptie. In een experiment kregen twee groepen deelnemers een koptelefoon terwijl zij pretzels aten en naar geluiden met een hoog of laag volume luisterden.

Van de twee groepen werd het aantal gegeten pretzels met elkaar vergeleken. De groep met het hoge volume at meer (4 pretzels) dan de groep met een laag volume (bijna 3 pretzels). Ondanks dit kleine verschil kan dit volgens de onderzoekers over een langdurige periode wel enig verschil maken.

Denken aan geluid

Uit een ander experiment kwam naar voren dat zelfs alleen al het denken aan het geluid van eten de consumptie zou kunnen beïnvloeden.

Meer bewustheid

Door een geluid met een hoger volume zou het kauwgeluid worden verdoezeld, zoals bijvoorbeeld tijdens het tv-kijken waardoor mensen meer gaan eten dan normaal, zegt onderzoeker Ryan Elder. Een hoger bewustzijn van het geluid tijdens eten zou mensen kunnen helpen om minder te eten.

Voor marketeers die bij communicatie naar de consument gebruik maken van geluid, kunnen de resultaten waardevol zijn.

Reageer op dit artikel