nieuws

‘Voedingseducatie helpt kinderen bewuste voedingskeuzes te maken’

Voeding en gedrag

‘Voedingseducatie helpt kinderen bewuste voedingskeuzes te maken’

Kinderen zouden baat hebben bij voedingseducatie en hierdoor meer kennis ontwikkelen over bewust, gezond en duurzaam eten. Dit blijkt uit het proefschrift van Marieke Battjes-Fries, waarop zij 11 maart promoveert aan Wageningen Universiteit.

Marieke Battjes-Fries onderzocht of het nationaal lesprogramma Smaaklessen, dat in 2006 is ontwikkeld door Wageningen UR en het Voedingscentrum, kinderen helpt bij het maken van bewuste en gezonde voedselkeuzes .

Duurzame en gezonde voeding

De Smaaklessen zorgen op een speelse manier dat kinderen van groep 1 t/m 8 in contact komen met duurzame en gezonde voeding. Ze krijgen les over smaak, voeding en gezondheid en voedselkwaliteit. Daarbij leren kinderen over de Schijf van Vijf en hoe ze (gezonde) producten uit kunnen zoeken in de supermarkt en deze zelf kunnen bereiden. Ook kunnen binnen het programma Smaaklessen, kookworkshops worden gegeven of excursies georganiseerd naar bijvoorbeeld een kinderboerderij of supermarkt zodat de kinderen kunnen zien hoe de productieketen loopt van bijvoorbeeld groente. Uit het onderzoek naar de Smaaklessen blijkt, dat hoe leuker de kinderen de lessen vinden, hoe positiever zij zijn over een verantwoord eetpatroon.

 

Méér kennis gezond eten

De onderzoekster vergeleek het kennisniveau van de kinderen die de lessen hadden gevolgd (1 schooljaar lang) met de kinderen die de lessen niet kregen. De eerste groep had meer kennis over gezond eetgedrag. Een half jaar na de lessen hadden de kinderen in deze groep dit kennisniveau nog steeds. Ook staan ze na het volgen van de lessen meer open voor het proeven van onbekende producten en willen ze vaker gezonder gaan eten.

 

Groenteconsumptie niet verhoogd

De onderzoekster keek ook naar een andere groep, waarvan de smaaklessen gericht waren op groente. Ook in deze groep was het kennis niveau verhoogd.  De groenteconsumptie bleek niet verhoogd door een enkel leerjaar met (vijf) Smaaklessen. Een meerjarenaanpak zou volgens de onderzoekster wellicht effectiever zijn voor gedragsverandering, omdat deze aanpak zich richt op zowel de thuis- als de schoolomgeving.

 

Voedingseducatie in NL niet verplicht

In Nederland zijn lessen over voeding op basisscholen niet verplicht. Leerkrachten hebben weinig tijd en besteden hier volgens het Cito onderzoek uit 2010, 7-8 uur per jaar aan. Smaaklessen waarvan er vijf per jaar worden gegeven, is een nationaal lesprogramma dat kennis over gezonde en duurzame voeding op een voor kinderen aantrekkelijke manier brengt.

 

Voordat Marieke Battjes-Fries haar proefschrift zal verdedigen op 11 maart om 13:30 uur, vindt een symposium plaats (van 10 tot 12) over voedingseducatie in Nederland en worden de resultaten van de Smaaklessen gepresenteerd. Beide vinden plaats in de aula van Wageningen Universiteit.

Reageer op dit artikel