nieuws

Vooral mannen en jongeren bestellen eten en het liefst op zaterdag

Voeding en gedrag

Vooral mannen en jongeren bestellen eten en het liefst op zaterdag

Het segment maaltijdbezorging in Nederland groeit als kool, concludeert ABN AMRO op basis van onderzoek dat de bank deze maand liet uitvoeren door marktonderzoeksbureau GFK. Het bezorgen en afhalen van complete maaltijden is volgens ABN AMRO een markt met veel potentie en is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. De bank verwacht dat de omzet van het aantal bestelde maaltijden dit jaar met 3 procent groeit ten opzichte van 2015.

Gemiddeld komt de omzet neer op één maaltijd per Nederlander per week, maar in Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app, zo blijkt uit de studie.

Vroegboekkorting
Ruim een kwart van de afnemers is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen, blijkt uit het onderzoek. ABN AMRO gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren.

Kansen bij nieuwe doelgroepen
Volgens de bank liggen er veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. ‘Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden’, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. ‘Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan. Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen.’

Longstayers
Een van de nieuwe doelgroepen vormen de zogenoemde longstayers, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. ‘Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan’, aldus Driessen.

Reageer op dit artikel