nieuws

Consument eet op termijn meer light-producten

Voeding en gedrag

Consument eet op termijn meer light-producten

Dat consumenten meer light chips eten zodra ze daarop zijn overgeschakeld was al bekend, maar nu blijkt dat ze een jaar later dat nog steeds doen en zelfs de vertrouwde variant ook weer eten. Aanprijzen van light-producten moet daarom voorzichtig gebeuren zeggen de onderzoekers. De FNLI beaamt dit ook.

Het onderzoek van onder andere Joos Pennings, marketinghoogleraar van de Wageningen Universiteit concentreerde zich op de consumptie van light chips. De wetenschappers bekeken data van marktonderzoeker GfK. De onderzoekers bekeken de huishoudens die net waren overgestapt op light chips. Ze telden de hoeveelheid calorieën die daarmee gepaard gingen. Gemiddeld kopen de consumenten 13% meer calorieën het jaar na de eerste aankoop vergeleken met het jaar daarvoor.

 

Reclamecode

De FNLI geeft aan dat al bij de introductie van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen in 2005 is rekening gehouden met het vermoeden dat consumenten geneigd zijn grotere hoeveelheden te eten/drinken van lightproducten. “Het bedrijfsleven heeft toen al afgesproken om dergelijk consumptiegedrag niet te stimuleren”, vertelt Magreet Schijvens, communicatiemanager bij de FNLI.

 

Ze wijst op artikel 7 die in de Reclamecode is opgenomen:

 Een reclame-uiting voor een voedingsmiddel met een lagere energetische waarde dan het oorspronkelijke voedingsmiddel mag er niet toe aanzetten dat men daarvan meer gaat consumeren dan van het Voedingsmiddel met de oorspronkelijke, hogere, energetische waarde.

 

Consumentenperceptie 

“Het onderzoek in kwestie bevestigt dat mensen inderdaad meer gaan eten van lightproducten, niet omdat deze minder verzadigend zijn, maar vanwege consumentenperceptie. Verrassend is wel dat consumenten volharden in dit gedrag, ook als ze weer terugkeren naar de reguliere varianten van een product,” aldus Schijvens.

 

Verbetering Akkoord Productsamenstelling

Volgens de brancheorganisatie is het daarom een goede zaak dat binnen het Akkoord Verbetering Productsamenstelling de levensmiddelenindustrie, supermarkten, horeca en cateraars samen met de overheid hebben afgesproken om calorieën in producten stapsgewijs te verlagen, zonder dat daarbij claims als “light” gemaakt worden.

“Zonder dat consumenten zich er dus bewust van zijn, bevatten producten dus steeds minder calorieën. Ze zullen dan ook niet de gedachte krijgen om er meer van te gaan eten/drinken”, verwacht Schijvens.

 

Het onderzoek Regular or low-fat? An investigation of the long-run impact of the first low-fat purchase on subsequent purchase volumes and calories wordt eind van het jaar gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing

Reageer op dit artikel