nieuws

Consument kiest vaker voor gezond en makkelijk eten

Voeding en gedrag

Consument kiest vaker voor gezond en makkelijk eten

ABN AMRO verwacht dat consumenten in de komende jaren vaker zullen kiezen voor gemak en gezondheid als het om hun eten gaat. Dit komt naar voren uit een economische analyse die de bank maakte. ABN AMRO constateert dat als gevolg van het economische herstel de uitgaven aan food-producten zijn gestegen.

In het rapport Visie op sectoren 2016 constateert de bank dat de consument in 2015 ruim 57 miljard euro aan voedsel uitgaf. Dit is 2,7 procent meer dan in 2008. Hoewel dit op het eerste gezicht een kleine stijging lijkt, zo benadrukt ABN AMRO in een persbericht, ‘is de weg omhoog ingezet na de krimp in 2014’. Dit jaar verwacht de bank een stijging van 2 procent van de uitgaven aan voedsel.

Groei zet door

De groei zal zich volgens de bank ook in de komende jaren voortzetten, waarbij consumenten met name meer zullen besteden aan ‘gemak’ en ‘gezondheid’. Hierop scoort vooral de AGF-sector goed, vanwege het gezonde imago van groenten en fruit. Ook voorziet de bank dat de populariteit van kant-en-klaar-salades en voorgesneden fruit groeit, onder andere door de sterke groei van eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners.

Buitenshuis

‘De groei voor Food zit met name in het buitenshuis segment’, zegt Frank Rijkers, Sector Econoom Food van ABN AMRO. ‘Broodjeszaken, restaurants, etc. bieden allemaal vormen van gemak of luxe waaraan consumenten gemakkelijker geld uitgeven in tijden van economische verbetering. Hiervan profiteren voornamelijk de klassieke horeca- en gemakszaken op bijvoorbeeld stations.’

Trendgevoelig voedsel

Ook denkt Rijkers dat de voedseluitgaven voor thuisconsumptie zullen toenemen. Consumenten hebben vanwege hun toenemende koopkracht meer geld over voor boodschappen. ‘Dit resulteert in het frequenter aankopen van trendgevoelig voedsel, denk hierbij aan A-merken, kant-en-klaar en biologisch’, aldus Rijkers die verder aangeeft dat supermarkten en online verkoopkanalen hiervan zullen profiteren.

Tijd gunstig voor vis

Ook vis wint aan populariteit volgens de analyse van ABN AMRO. Het aantrekken van de economie zorgt er volgens de bank voor dat de consument meer variëteit aanbrengt in zijn eetpatroon, waardoor meer vis wordt gegeten.

Reageer op dit artikel