nieuws

Campagne: ‘Groenten in de hoofdrol, méér groente en minder vlees’

Voeding en gedrag

Campagne: ‘Groenten in de hoofdrol, méér groente en minder vlees’

Vandaag start voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal de campagne Groenten in de hoofdrol. De campagne is erop gericht om groente als basis voor gerechten te gebruiken en de verhouding van groente op het bord te vergroten, om op die manier klimaatwinst te behalen en de groenteconsumptie onder Nederlanders te verhogen.

Met de nieuwe richtlijnen van de nieuwe Schijf van Vijf wordt 250 gram groente geadviseerd. De Nederlandse consument komt aan gemiddeld 127 gram groente per dag.

Uit recent onderzoek van Wageningen universiteit kwam naar voren dat mensen meer groenten eten (+ 31 procent) in restaurants als de verhouding groente en vlees anders is. Ook een onderzoek van GroentenFruit Huis laat zien dat mensen meer groenten zullen eten (bijna 1 op de 5) als recepten meer groenten bevatten.

80 procent plantaardig

Milieu Centraal wil met haar campagne de aandacht voor groenten doorzetten in het dagelijks leven bij mensen thuis. Hiervoor lieten ze verschillende koks en foodies recepten ontwikkelen waarin groenten een hoofdrol hebben. Ook is daarbij de verhouding op het bord aangepast: 80 procent plantaardig (huidig gemiddeld 70 procent) en 20 procent vlees of vis (huidig gemiddeld 30 procent).

Met de toename van groente (80 procent plantaardig) kan een hoeveelheid van 170 gram groente worden behaald.

470 kg CO2 winst

Minder vlees eten levert klimaatwinst op. Een hoeveelheid van 80 procent plantaardig en 20 procent vlees of vis zorgt volgens Milieu Centraal voor een jaarlijkse klimaatwinst van 470 kg CO2. Dat is 9 procent van de CO2 uitstoot van de jaarlijkse hoeveelheid eten van 2 personen en staat gelijk aan 7 jaar koken op een elektrische kookplaat of de koelkast 5 jaar laten aanstaan.

Elke week andere groente

Gedurende de maand juni richten partners van de campagne zich wekelijks op een andere soort groente waarvan zij meerdere recepten zullen ontwikkelen. De recepten en bijbehorende filmpjes zullen gepubliceerd worden op de website van Milieu Centraal. Partners van de campagnes zijn de Blije Boon, Dutch Cuisine, supermarktketen EMTE, GroentenFruit Huis, Koninklijke Horeca Nederland, stichting Natuur & Milieu, groenteleverancier Smeding en cateraar VITAM.

Reageer op dit artikel