nieuws

Twee derde van de consument gaat voedselverspilling actief tegen

Voeding en gedrag

Twee derde van de consument gaat voedselverspilling actief tegen

Tweederde van de consumenten is actief bezig om het verspillen van voedsel tegen te gaan. Dat blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum rondom voedselverspilling.

Consumenten gooien jaarlijks 47 kilo aan eetbaar voedsel per persoon weg ter waarde van een bedrag van 2,2 miljard euro. Daarmee is de consument de grootste voedselverspiller (een derde) vergeleken met landbouw (een kwart), horeca (14%) en supermarkten (9%).

Het onderzoek is uitgevoerd door GFK dat sinds 2011 elke twee jaar de gedragsdeterminanten bewustzijn, kennis, houding, gewoonten en vaardigheden van consumenten in kaart brengt. Het derde onderzoek werd eind 2015 uitgevoerd onder 2055 consumenten.

Verantwoordelijkheid bij consument

De grootste verantwoordelijkheid voor het verspillen van voedsel leggen de consumenten bij zichzelf (44%) in vergelijking met supermarkten (14%), horeca- en fabrikanten (13%). Toch denkt de meerderheid van de consumenten (71%) dat andere huishoudens meer weggooien. 34 procent denkt minder weg te gooien dan gemiddeld.

‘Bewustwording van eigen verspilgedrag moet nog verbeterd, evenals de eigen bijdrage aan de oplossing van dit probleem zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam eten van het Voedingscentrum.’ In nummer drie van Voeding Nu mei/juni schreef hij er een artikel over.

Actieve houding

Van de consumenten geeft twee derde aan actief bezig te zijn om spontaan voedselverspilling tegen te gaan. Dat doen zij door bewuster in te kopen (39%), bij het koken voedsel af te wegen (28%), eten beter te bewaren (20%) en de restjes op te eten (16%).

Verbeteringen

Sinds het vorige onderzoek (2013) zijn er aantal verbeteringen te zien die aansluiten bij interventies ‘de Bewaarwijzer’ en ‘het Eetmaatje’ van het Voedingscentrum. Kennis rondom het verschil tussen de THT (ten minste houdbaar tot)- en TGT-datum (te gebruiken tot) is gestegen van 45 naar 55 procent. Consumenten letten tijdens hun aankopen ook meer op de THT-datum (59%) dan voorheen (55%). Verdere verbeteringen zijn het gebruik van een maatbeker bij het koken van pasta (6 naar 13 %) en gebruik van de juiste koelkast temperatuur van 4 graden (15 naar 18%).

‘Op maat kopen’

Vergeleken met de resultaten uit 2013 ligt de bereidbaarheid van consumenten om voedselverspilling tegen te gaan lager (voorheen 65% en nu 57%). Een gevolg van de toename van de groep twijfelaars die misschien wel- of niet bereidbaar zijn om voedselverspilling te minderen. Daarom gaat het Voedingscentrum zich het komende jaar met voorlichting richten op het thema ‘op maat kopen’ om mensen te steunen in hun pogingen en om voedselverspilling te minderen.

Volgens Van Dooren is er met name op het gebied van inkopen en planning nog veel winst te behalen.

Reageer op dit artikel