nieuws

Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs en merk

Voeding en gedrag

Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs en merk

Nieuw marktonderzoek in 21 landen toont aan dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten.

Deze enquête over de perceptie van de consument ten opzichte van vis is de grootste wereldwijde analyse over visconsumptie.

Visconsumenten

Onderzoeksbureau GlobeScan voerde in opdracht van de Marine Stewardship Council (MSC) het onderzoek uit. Meer dan 16.000 visconsumenten uit 21 landen deden hieraan mee.

Duurzaamheid

Bij 85 procent van de huishoudens is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag. 75 procent van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67 procent van de 18 tot 34-jarigen.

MSC-keurmerk

In Nederland herkent 44 procent het MSC-keurmerk dat staat voor duurzame visserij. Wereldwijd wordt het kenmerk door 37 procent van de bevolking herkent. 62 procent van de ondervraagden geeft aan dat een keurmerk op visproducten hun vertrouwen in het merk verhoogt.

Meer dan de helft van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam vis product.

Voedselcategorieën

Caroline Holme, directeur van GlobeScan zegt: “Dit onderzoek geeft ons een gedetailleerd inzicht in hoezeer de categorie vis verschilt van andere voedsel categorieën .

In een categorie met relatief weinig vertrouwde merken, kunnen onafhankelijke partijen (die claims op duurzaamheid en traceerbaarheid onafhankelijk verifiëren) de consument helpen in het navigeren naar een betere keuze.”

Reageer op dit artikel