nieuws

Marketing heeft groot effect op eetpatroon van kinderen

Voeding en gedrag

Marketing heeft groot effect op eetpatroon van kinderen

Reclame voor ongezonde voeding en suikerhoudende dranken heeft een direct en significant effect op kinderen en zou zorgen voor een ongezond eetpatroon.

Dit blijkt uit onderzoek van Mcmaster University dat gepubliceerd werd in het wetenschappelijk tijdschrift Obesity Reviews.

Kindermarketing

Voor het onderzoek werden 29 onderzoeken bestudeerd om het effect te bepalen van kindermarketing. Ook werd er gekeken naar de calorie-inname en dieetvoorkeuren van meer dan 6000 kinderen, zowel voor als na blootstelling aan reclames voor ongezonde voeding en dranken.

Hoofdonderzoeker Behnam Sadeghirad geeft aan dat de resultaten van het onderzoek aantonen dat deze vorm van marketing grote invloed heeft op de voedselkeuzes van kinderen.

Eetpatroon kinderen

Sadeghirad zegt: ‘Overgewicht en obesitas bij kinderen is een groeiend, wereldwijd probleem. Dit is het eerste onderzoek dat aantoont hoe de marketing van deze ongezonde voeding en dranken effect heeft op het eetpatroon van kinderen.’

Meer ongezonde producten

De onderzoekers concludeerden dat kinderen significant meer ongezonde producten aten wanneer zij blootgesteld werden aan reclame van ongezonde voeding en dranken. Wanneer kinderen de reclames keken aten zij meer calorieën en neigden naar ongezondere voeding dan wanneer zij de reclames niet bekeken.

Reageer op dit artikel