nieuws

Verkoop gecertificeerde vis stijgt

Voeding en gedrag

Verkoop gecertificeerde vis stijgt

Bestedingen aan vis met ASC- en MSC-keurmerk in supermarkt zijn stevig gestegen in 2015.

Dit blijkt uit recent marktonderzoek dat is uitgevoerd om een duurzame marktontwikkeling in Nederland te bevorderen door beschikbaarheid van adequate verkoopgegevens van gecertificeerde producten.

Besteding gecertificeerde vis stijgt

In 2015 zijn de bestedingen aan gecertificeerde vis, schaal- en schelpdieren in Nederlandse supermarkten met ruim 30% procent gestegen ten opzichte van de bestedingen aan gecertificeerde producten in 2014.

Het onderzoek toont aan dat de uitgaven aan gecertificeerde vis met het Marine Stewardship Council (MSC)-keurmerk met 14% gestegen zijn in 2015 ten opzichte 2014.

De bestedingen aan producten met het Aquaculture Stewardship Council (ASC)-keurmerk zijn met maar liefst met 150% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

MSC en ASC-keurmerk

MSC is een keurmerk voor duurzame wildvangst van vis. ASC is een keurmerk voor verantwoorde kweek van vis.

Duurzame vangst en verantwoorde kweek is mainstream

Meer dan 45% van de totale bestedingen aan vis wordt uitgegeven aan gecertificeerde producten. Hierdoor kunnen deze producten niet langer als niche worden beschouwd – ze zijn hard op weg om de norm te worden.

Nederland in de hoofdrol

Nederland speelt internationaal een hoofdrol in de verduurzaming van het visschap. Dit is dankzij de keuzes en investeringen van Nederlandse supermarkten, vismerken en leveranciers in verduurzaming van het visassortiment. De totale bestedingen in 2015 aan vis met het MSC-keurmerk zijn 189 miljoen euro en 64 miljoen euro voor vis met het ASC-keurmerk.

Traceerbaarheid in de keten helpt visfraude te voorkomen

Elke vis met ASC- of MSC-keurmerk kan van kweek of visserij tot bord gevolgd worden. Consumenten  kunnen er zeker van zijn dat hun product afkomstig is van een duurzame visserij of verantwoorde kweek.

Zo maakt MSC sinds 2009 gebruik van jaarlijkse DNA-testen om de effectiviteit van de MSC-traceerbaarheidsstandaard te monitoren. Daaruit blijkt dat meer dan 99 procent van de MSC gecertificeerde producten juist en traceerbaar zijn gelabeld.

De Bewuste Visweek

In samenwerking met bijna alle Nederlandse supermarkten, verschillende vismerken en hun leveranciers organiseren MSC, ASC en het Wereld Natuur Fonds ook dit jaar weer de Bewuste Visweek. Van 26 september tot en met 2 oktober zullen supermarkten, leveranciers, foodservicebedrijven, merken en bedrijven in de visdetailhandel hun klanten inspireren om te kiezen voor gecertificeerde vis.

Reageer op dit artikel