nieuws

‘Denken over E-nummers niet te veranderen’

Voeding en gedrag

‘Denken over E-nummers niet te veranderen’

Enerzijds stimuleert de voedingsindustrie het natuurlijke karakter van voedingsmiddelen door de marketing, anderzijds klaagt zij over het gebrek aan vertrouwen van de consument in nieuwe technieken of E-nummers. Dat bracht professor consumentengedrag Michael Siegrist van de universiteit van Zurich naar voren tijdens de bijeenkomst Understanding Consumers & Changing Behaviour van Eufic (The European Food Information Council). Deze vond op afgelopen week plaats in Brussel.

`De voedingsindustrie zit in een lastige positie`, erkent Siegrist die tijdens zijn voordracht bij Eufic inging op de mechanismen die een rol spelen in het keuzegedrag van de consument. Volgens hem worden consumenten vaak geleid door eenvoudige beslismodellen, zogenoemde heuristieken ofwel gewoonteregeltjes. Op basis van zaken die al gekend zijn, maken ze hun keuze. `Dat kan goed zijn, maar kan ook zorgen voor bias in de beslissing.`

E-nummers
`Als het om E-nummers gaat, dan heb ik niet het idee dat het denken van consumenten hierover te veranderen is’, zegt Siegrist. ‘Veel mensen associëren deze nummers met onveiligheid en onnatuurlijkheid, de keuze hierover is gauw gemaakt. Natuurlijkheid vinden veel consumenten belangrijk, ook hierover maken ze gebruik van eenvoudige beslismodellen. De industrie zou daar rekening mee kunnen houden.`

Suiker
In zijn lezing bracht Siegrist een aantal voorbeelden van onderzoeken naar voren waarin de keuze van de consument getest werd. In een experiment werd gekeken hoe de waarneming van de consument beïnvloed werd door het opschrift ‘bevat 100 procent vruchtensuiker’ tegenover ‘100 procent suiker’ op de verpakking van cornflakes. Het opschift vruchtensuikers werd als aanzienlijk gezonder beschouwd.

Sinaasappelsap
Ook keek hij met zijn onderzoeksgroep naar het effect van `natuurlijkheid`. De waarneming van natuurlijkheid door de consument hangt nauw samen met de mate waarin het eten is bewerkt. In een experiment werd consumenten gevraagd aan te geven hoe natuurlijk ze sinaasappelsap vonden. Circa 85 procent van de ondervraagden vond het sap natuurlijk. Zodra echter werd vermeld dat er een fruitpoeder aan het sap was toegevoegd, daalde het percentage onder de vijftig procent. ‘Het maakt daarbij weinig verschil of het gaat om een klein of hoger gehalte aan toegevoegde poeder, de ervaring van natuurlijkheid zakt snel in, zodra er iets aan het eten wordt veranderd, vinden consumenten het minder natuurlijk.`

Reageer op dit artikel