nieuws

Mijden van suiker wordt volgens Mintel grootste trend in 2017

Voeding en gedrag

Mijden van suiker wordt volgens Mintel grootste trend in 2017

Vooruitkijkend naar 2017 heeft marktonderzoeksbureau Mintel zes consumententrends in Europa op een rij gezet. Het mijden van suiker, gebruik van ingrediënten uit Afrika en het gebruik van GPS voor bijvoorbeeld aanbiedingen zijn de grootste trends volgens Mintel.

Het rapport over de voorspellingen is te lezen op de site van Mintel.

Mijden van suikerhoudende producten

In een aantal landen is recentelijk een suikertaks op frisdranken ingevoerd, waaronder in Portugal. Mintel verwacht dat vruchtensappen en melkdranken hierdoor beter verkocht zullen worden.

Ook toont onderzoek van Mintel aan dat veel Europese inwoners al actief suiker vermijden. Zo mijdt 63% van de ondervraagden in Polen suikerhoudende producten. In Italië is dit 60%, in Frankrijk 55% en in Duitsland 54%.

Groei Afrikaanse markt

Mintel geeft aan dat door verschillende factoren, waaronder een jonge bevolking (65% van de personen jonger dan 35) en groeiende onafhankelijkheid, de economie in Afrika aan het groeien is.

Uit het onderzoek van Mintel blijkt dat het aantal levensmiddelen dat ingrediënten uit Afrika bevat in vier jaar gestegen is met 41%, van 2011 tot 2015.

Een aantal grote voedingsbedrijven, waaronder Starbucks en Pizza Hut, worden genoemd als bedrijven die zich nu al bezig houden met de Afrikaanse markt. Een ander voorbeeld is het biermerk Guinness, die het bier ‘Guinness Africa’ verkoopt. Dit product bevat onder meer gember, citroengras en chili uit Afrika.

“Ook veel producten die laag in gluten of glutenvrij zijn hebben veel potentie voor de Europese markt, zoals bijvoorbeeld het graan sorghum”, aldus Mintel.

GPS tracking

Door verbeterde GPS systemen wordt het voor de consument steeds makkelijker om te zoeken naar activiteiten in de buurt, maar ook naar restaurants en supermarkten.

In het onderzoek dat Mintel in de UK deed, gaf 29% van de ondervraagden aan hun locatie te willen delen om zo aanbiedingen te kunnen ontvangen van bedrijven die in de buurt zijn. Hierdoor kunnen bedrijven meer klanten aantrekken. Een aantal apps, waaronder de Engelse app ‘The Pantry’ en de Franse app ‘Zero-Gachis’ maken hier al gebruik van.

Contactloos betalen en voeding vrij van vervuiling

Het onderzoeksbureau verwacht dat contactloos betalen steeds populairder wordt, en dat dit ook impact zal hebben op de voedingsindustrie. Voornamelijk het betalen met een smartphone zal volgens Mintel nog populairder worden. Een voorbeeld hiervan is het systeem ‘PayQwiq’, waarmee klanten kunnen betalen tot 450 euro met hun telefoon.
“Bedrijven kunnen klanten van nog meer gemak voorzien, omdat het betalen met de telefoon gemakkelijk is. Een nadeel is dat dit kan leiden tot meer impulsieve aankopen”, aldus de trendmanager van Mintel, Catherine Cottney.

Mintel geeft aan dat het consumeren van producten die milieuvriendelijk zijn, zoals zalm die gevangen is in water van hoge kwaliteit, ook populairder wordt in 2017.

“De behoefte naar een groen leven leidt tot onder meer plant-gebaseerde verpakkingen, minder mensen die vlees eten en het gebruik van gerecyclede planten als biobrandstoffen”, geeft Mintel aan.

Sociale media

Mintel verwacht dat bedrijven zich gaan richten op snellere serviceverlening door middel van sociale media. Dit kan bedrijven helpen om klanttevredenheid hoog te houden.

“We zien dat bedrijven meer gebruik maken van mediaplatformen zoals Snapchat. Dit zorgt voor meer interactie tussen klanten op een nieuwe en persoonlijkere manier, wat ook gedeeld kan worden met vrienden. Dit kan zorgen voor nog meer merkbekendheid”, aldus Mintel

Een voorbeeld is de Britse drankenproducent Vimto. Het bedrijf heeft een speciale ‘snapchatfilter’ ontwikkeld waardoor het in een filmpje lijkt alsof je een slokje van flesje Vimto drinkt.

Reageer op dit artikel