nieuws

ABN AMRO: ‘Echte boter toch niet zo ongezond als gedacht, stijgende omzet’

Voeding en gedrag

ABN AMRO: ‘Echte boter toch niet zo ongezond als gedacht, stijgende omzet’

Consumenten zijn meer gaan letten op de herkomst van hun eten. Met name de oudere generatie vindt het belangrijk te weten waar eten vandaan komt en geeft aan gezond te willen eten. Dat blijkt uit een afgelopen week gepubliceerd rapport van ABN AMRO en onderzoeksbureau GFK waarin de voedselmarkt is verkend. De stijgende vraag naar echte boter verklaart het overwegend economische rapport opmerkelijk genoeg met ‘dat het wellicht niet zo ongezond is als gedacht’.

‘Het eetgedrag van consumenten verandert snel en is steeds lastiger te voorspellen. Gezondheid is belangrijk, maar er speelt meer: gemak in de supermarktschappen is cruciaal, maar we zijn ook steeds meer bereid om uren in de keuken aan de perfecte soep of lasagne te werken’, verhalen de makers van het rapport in hun inleiding. ‘We zijn flexitariër, vegetariër en klimatariër, maar eten ook wel heel graag nog een echte hamburger.’ Volgens de onderzoekers is de consument lastig te definiëren.

Uitgaven aan voeding
Consumenten besteedden in 2016 drie procent meer aan voeding dan het jaar er voor. Per huishouden werd circa € 3.700 aan voeding uitgegeven. Zowel de hoeveelheid als de als prijsstijgingen waren hiervan de oorzaken. Vooral groenten en fruit stegen in prijs, met 4,3 en 4,5 procent. 

Enkele highlights uit het rapport per voedingsgroep:

Zuivel: Boter profiteert van hogere vraag
‘Boter kent een zeer sterke vraag en de prijs van melkvet is erg hoog. De bewustwording van de consument heeft hiermee te maken: de realisatie dat echte boter wellicht niet zo ongezond is als gedacht, zorgt voor een hogere vraag naar boter. Illustrerend is dat ook McDonalds heeft aangegeven nu echte boter te gebruiken.’

Brood- en deegwaren: Graanprijzen onder druk

‘De teruglopende verkoop van brood dwingt de broodindustrie tot innovatie om de omzet op peil te houden. Allereerst is vernieuwing terug te zien in het brood zelf: de methode (desem), de graansoort (haverbrood), het type brood (platte broden) en de voedingswaarden (verrijking). Maar vernieuwing van brood ligt ook op het vlak van verpakkingen, verkoopmethoden en concepten op de winkelvloer.’

Vis: Meer vraag, ondanks hogere prijs
‘Consumenten letten bij het kopen van vis niet alleen op prijs, maar vooral ook op kwaliteit en duurzaamheid. ‘

Vlees: Less meat, less heat wint aan populariteit
‘Al een aantal jaar is de consumptie van vlees in Nederland aan het afnemen, een afwijkende trend ten opzichte van wat er wereldwijd gaande is. In onder andere Azië groeit de vleesconsumptie juist: een hoge bevolkingsgroei en een toenemende welvaart zorgt voor een hogere vraag naar vlees. (…) Voor consumenten in landen van Noordwest-Europa zijn gezondheids- en duurzaamheidsvragen rondom vleesconsumptie een belangrijk motief om minder vlees te eten. In 2016 is er dan ook minder vlees verkocht in de Nederlandse supermarkten.’

AGF: 
‘De AGF-branche profiteert van het gezondheidsimago van groenten en fruit. De supermarktverkopen zijn dan ook flink gestegen in 2016: de verkopen van groenten namen met 5% toe en de verkopen van fruit met 4%. Net als bij vlees en vis steeg de omzet meer dan de hoeveelheid.’

Drank: Gezondheid blijft belangrijk thema

‘De drankenindustrie krijgt in toenemende mate te maken met de steeds bewuster wordende consument. De consumptie van frisdrank is in 4 jaar tijd met 10% afgenomen, terwijl de verkoop van bronwaters, water met een smaakje en thee juist toenam. Ook de verkoop van alcoholhoudende dranken loopt terug. Steeds meer consumenten kiezen bijvoorbeeld voor alcoholvrij bier, waarvan de afzet in 2016 met 17,9 % is gestegen.’

Meer eenpersoonshuishoudens
De marktonderzoekers constateren dat het aantal eenpersoonshuishoudens in de afgelopen tien jaar met twintig procent is gestegen. Ze verwachten dat dit aantal zal toenemen; er komen vooral veel alleenstaanden in de oudere leeftijdsgroep bij.

Supermarkt en buitenshuis
De consumentenbestedingen komen met name via de traditionele supermarkten, speciaalzaken en online bezorgdiensten terecht bij de groothandels en de voedingsmiddelenindustrie. Opvallend is dat met name de omzet van eten buitenshuis stijgt. Voor het tweede jaar op rij steeg die omzet namelijk harder dan de omzet van bestedingen voor consumptie binnenshuis. ‘We verwachten dat de groei van buitenshuis doorzet: consumenten zijn meer onderweg, hebben meer geld te besteden en eten vaker in restaurants. Hiervan profiteren natuurlijk de restaurants, maar ook de pompshops en cateraars’, aldus de onderzoekers. 

Reageer op dit artikel