nieuws

Persoonlijk profiel dominanter bij voedingskeuze dan koopomgeving

Voeding en gedrag

Persoonlijk profiel dominanter bij voedingskeuze dan koopomgeving

Sociaaldemocratische factoren lijken meer invloed te hebben op wat je eet dan de omgeving waar je je voeding koopt. Dit blijkt uit onderzoek van Amerikaanse non-profit denktank RAND Corporation. De denktank betwist met de uitkomsten van zijn studie de effectiviteit van nudging, waar momenteel veel onderzoek naar gedaan wordt.

Sociale en demografische factoren spelen een dubbel zo belangrijke rol in het voorspellen van ongezonde eetgewoonten dan de plek van aankoop. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse denktank RAND Corporation die in opdracht van de overheid inzicht verwerft voor onder andere beleidsvoering. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Preventive Medicine.

 

Persoonlijk profiel vs. nudging

De onderzoekers suggereren, op basis van hun bevindingen, dat de goedbedoelde nudging-initiatieven om in de voedselomgeving consumenten tot gezonde keuzes te stimuleren minder zoden aan de dijk zet dan gedacht.

 

Food deserts

De denktank voerde onderzoek uit onder 1.372 Amerikanen die in gebieden leven met een eenzijdig aanbod van voedingsmiddelen, zogenaamde food deserts. Dit zijn buurten waar toegang tot een full-service supermarktketen ontbreekt en waar voornamelijk buurtsupers en gemakswinkels (convenience stores) het straatbeeld vormen.

 

‘Het openen van meer winkels in food deserts die gezonde voedingsmiddelen leveren, heeft relatief weinig impact op het verminderen van consumptie van ongezonde voeding’, schrijft de hoofdauteur van het onderzoek, gedragswetenschapper Christine Vaughan.

 

Profielen

Uit het onderzoek bleek dat zelfs na uitbreiding van het gezonde aanbod de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen sterker met sociodemografische factoren geassocieerd werd dan met het aanbod in de omgeving.

 

In de studie van RAND brengen de onderzoekers profielen naar voren die een link met een bepaalde consumptie laten zien. Zo wordt in de onderzoeksgroep het profiel van ‘de jonge man zonder opleiding’ herkend. Kenmerkend voor dit profiel is een hoge consumptie van suikerhoudende dranken, toegevoegde suikers en vet.

Een ander profiel is dat van de ‘volwassen of oudere man met afgeronde opleiding’. Het kenmerkt zich door het eten van meer fruit en groente.

Reageer op dit artikel