nieuws

Vier op de tien pakken dagelijks impulsief tussendoortjes

Voeding en gedrag

Vier op de tien pakken dagelijks impulsief tussendoortjes

Ruim negen op de tien Nederlanders (92%) eten dagelijks een tussendoortje, vaak ongepland. Vier op de tien nemen dagelijks minstens één tussendoortje dat ze niet van plan waren te eten. Vooral jongeren kiezen ongezonde tussendoortjes.

Dit blijkt uit mobiel marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 685 Nederlanders.

Vier op de tien tussendooreters (37%) neemt minimaal drie keer per dag een tussendoortje. Voor de helft is trek in iets lekkers de belangrijkste reden om een tussendoortje te pakken.

Daarnaast geven de respondenten aan honger te hebben (20%) of uit gewoonte iets te nemen (12%).

Nederlanders zijn vaak impulsieve snackers. Vier op de tien Nederlanders worden minstens een keer per dag verleid tot een ongepland tussendoortje.

Koekjes, fruit en chips achtereenvolgens favoriet

Tussendoortjes moeten vooral lekker zijn. Zeven op de tien consumenten vindt dit belangrijk bij hun keuze.

Daarnaast moet de versnapering makkelijk mee te nemen zijn (23%), makkelijk zijn om onderweg op te eten (21%) en energie geven (20%).

Milka en Sultana

Voor 37% van de ondervraagden is het belangrijk dat het tussendoortje gezond is. Toch zijn de favorieten niet altijd gezond. Koekjes (50%) en chips/zoutjes (38%) zijn, naast fruit (48%), de populairste tussendoortjes. Lay’s, Milka en Sultana worden regelmatig genoemd als favoriet merk.

Vooral jongeren ongezonde snacks

Nederlandse snackers tot 35 jaar gaan het minst bewust en het minst gezond met tussendoortjes om. Ze eten vaker tussendoortjes (meer dan de helft drie keer per dag of meer) en worden vaker verleid tot een ongeplande snack.

Vier op de tien jongeren en volwassenen tot 35 jaar geven aan vooral ongezonde tussendoortjes te eten. Deelnemers uit de leeftijdsgroep tot 35 jaar kiezen vaker voor koekjes, chips of chocolade dan Nederlanders boven de 35.

Foto van favoriete snack

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een representatief onderzoek via de mobiele onderzoeksapp van Multiscope, een marktonderzoeker die zich specialiseert op het gebied van online marktonderzoek.

In totaal hebben 685 deelnemers het onderzoek volledig ingevuld. De fotoselectie van favoriete tussendoortjes is verkregen door deelnemers aan het onderzoek een foto te laten maken van hun favoriete tussendoortje.

Reageer op dit artikel