nieuws

‘Hoe duurder de wijn, hoe lekkerder’

Voeding en gedrag

‘Hoe duurder de wijn, hoe lekkerder’

De prijs van wijn heeft invloed op onze smaakbeleving. Wijnen die duurder geprijsd zijn, maar uit hetzelfde vat gegoten, blijken we als lekkerder te waarderen. Onderzoekers stelden vast dat de centra in het brein die gaan over het nemen van beslissingen en motivatie hierbij een belangrijke rol spelen.

Eerder onderzoek laat zien dat smaakcentra in de hersenen worden geactiveerd als de verwachting over de smaak van een product omhoog gaat als hetzelfde product bij een volgende smaaktest hoger geprijsd is dan in het eerste geval. Bijvoorbeeld bij chocolade of wijn. Het gegeven dat dezelfde producten verschillend worden waargenomen, wordt ook wel het marketing placebo effect genoemd; het effect wordt toegeschreven aan de eigenschappen van een product.

Het huidige onderzoek werd uitgevoerd aan het Center for Economics and Neuroscience (CENs) aan de universiteit van Bonn. Het laat zien dat de beloningscentra in de hersenen vaker worden geactiveerd bij de beleving van een duurdere wijn, waarna ook de smaakwaardering voor de wijn (in het brein) omhoog gaat, zoals te zien was in hersenscans.

Liggend drinken
Dertig proefpersonen, van wie vijftien mannen en vijftien vrouwen, kregen al liggende in een MRI-scanner via een slangetje een beetje wijn te proeven. Voordat de wijn in de mond terecht kwam, kregen ze de prijs van de wijn te zien, waarna ze via een knop een oordeel over de wijn konden geven. Ze kregen een wijn te proeven die in de winkel rond 12 euro kost. Tijdens de proef werd de prijs veranderd in 3, 6 of 18 euro.

Budget
Sommige proefpersonen kregen een budget waarmee ze de wijn zouden kunnen kopen. Ook het inzetten van dit budget deed niets af aan de betere beleving van duurdere wijn.

 
Reageer op dit artikel