nieuws

Drie voedingssupplementen die de sportprestaties mogelijk verbeteren

Voeding en gedrag

Drie voedingssupplementen die de sportprestaties mogelijk verbeteren

Wanneer het om goud of zilver gaat in de topsport, komt het soms aan op millimeterwerk. Voor goud moet alles kloppen: de timing, de vorm van de dag en natuurlijk de voeding en vochtinname. Drie voedingssupplementen maken mogelijk het kleine verschil tussen wel of geen medaille, een supplement met nitraat, gelatine of kersenextract.

De drie supplementen werden genoemd door Nick Iedema, sportdiëtist en docent sport en bewegen aan de HAN-hogeschool in Nijmegen, tijdens het 2e congres Sport en Voeding van het Friesland Campina Institute. Hij maakt daarbij de kanttekening dat het belangrijk is steeds kritisch te kijken naar het wetenschappelijke bewijs voor een voedingssupplement. ‘Soms worden er gouden bergen beloofd, terwijl de wetenschappelijke  onderbouwing mager is’, aldus Iedema.

Snelle start

Het drinken van bietensap, dat veel nitraat bevat, is een trend in de sportwereld. Nitraten worden in het lichaam omgezet in nitriet en uiteindelijk in stikstofmonoxide. Onderzoeken tonen aan dat een verhoogde beschikbaarheid van stikstofmonoxide de bloeddruk verlaagt en de zuurstoftoevoer naar de spieren verhoogt.

‘Nitraat zou mogelijk zinvol kunnen zijn bij sporten met een hoog intensief karakter en wanneer een snelle start cruciaal is. De concentratie van nitraat en nitriet in het lichaam kan worden verhoogd door nitraatrijke producten te eten, waaronder bladgroenten zoals sla, spinazie, rucola en bieten’, aldus Iedema. 

Gelatine voor kracht

Gelatine is een tweede ingrediënt dat volgens Iedema in supplementvorm een veelbelovende werking heeft. Het kan ervoor zorgen dat de zogeheten extracellulaire matrix, die stevigheid en structuur aan weefsels biedt, verbetert. Met name spieren, pezen ligamenten, botten en kraakbeen hebben een uitgebreide extracellulaire matrix. Deze matrix bestaat met name uit vezelachtige eiwitten zoals collageen. De functie van de extracellulaire matrix gaat omhoog zodra de collageensynthese toeneemt.

‘Vijf minuten touwtje springen, een uur na inname van gelatine en vitamine C uit bijvoorbeeld een sinaasappel, kan mogelijk de bot-, kraakbeen-, banden- en peesgezondheid bevorderen, blessures voorkomen en herstel bij blessures bevorderen. Mits dit zes uur voor of na een intensieve en langdurige training plaatsvindt’, weet Iedema.

Kersenextract

Een derde supplement dat volgens de sportdiëtist aandacht verdient, is er een met kersenextract, een geconcentreerd aftreksel van 69-90 kersen per 15 milliliter vloeistof. ‘Uit onderzoek naar het effect van kersenextract bij duuratleten blijkt dat een gecombineerde anti-inflammatoire en antioxidantwerking van het extract de spierafbraak kan remmen. Mogelijk zorgt het voor versneld herstel bij inspanningen die mechanisch of metabool veeleisend zijn’, aldus Iedema.

Groot gebruik

Hoewel sportdiëtisten deskundigen de basisvoeding centraal stellen, gebruiken veel sporters in de praktijk een sportvoedingssupplement. Ze doen dat bijvoorbeeld voor een verhoogde energie-inname, beter herstel tussen trainingssessies, voor zware trainingen, het verbeteren van de sportprestaties of behoud van gezondheid in het algemeen.

Gezonde basisvoeding

Iedema: ‘Sportsupplementen komen voor in de sportvoedingspiramide die gehanteerd wordt bij het geven van voedingsadvies. De piramide laat zien dat alles rust op een gezonde basisvoeding. De basisvoeding moet tegemoetkomen aan de behoefte van de sporter en voedingstekorten voorkomen. Pas dan kan er gekeken worden of supplementen mogelijk een meerwaarde hebben.’

Reageer op dit artikel