nieuws

Intervaltraining van hoge intensiteit helpt bij het behouden van gewichtsverlies

Voeding en gedrag

Gewichtstoename na gewichtsverlies zou verminderd kunnen worden door het combineren van een caloriebeperkt dieet met intervaltraining van hoge intensiteit. Dat hebben de onderzoekers aan de universiteit van Alabama in Birmingham ontdekt.

‘Een van de grootste problemen bij een caloriebeperkend dieet is spiermassaverlies, met als gevolg daarvan dat je metabolisme vertraagt’, zegt hoofdonderzoeker Eric Plaisance. ‘Tachtig procent van de mensen die afvallen door het volgen van een dieet krijgt hun verloren gewicht weer terug in een periode van vier tot vijf jaar.’

Grote impact op het metabolisme

In de studie hebben de onderzoekers ontdekt dat spiertraining van hoge intensiteit in combinatie met een caloriebeperkt dieet, spiermassa behoudt en een grotere impact heeft op het metabolisme dan een training van matige intensiteit, zoals een stevige wandeling. Daarnaast concluderen de onderzoekers dat mensen met 20 minuten intensieve intervaltraining dezelfde hoeveelheid gewichtsverlies bereiken dan degenen die zestig minuten een oefening uitvoeren van matige intensiteit.

Intervaltraining van hoge intensiteit

Intervaltraining van hoge intensiteit is een proces waarbij een persoon gedurende korte tijd in de buurt van zijn of haar maximale inspanning presteert en daarna twee tot vier minuten actief herstel uitvoert. De persoon blijft dit proces voor gedurende vier tot vijf rondes herhalen waarbij iedere ronde uit een andere activiteit bestaat.

Gebrek aan tijd

‘De voornaamste reden waarom mensen niet bewegen is te wijten aan een gebrek aan tijd’, zegt Plaisance. ‘Intervaltraining van hoge intensiteit duurt ongeveer een derde van de tijd dan een training die bestaat uit een matig intensieve activiteit. Wanneer er met een caloriebeperkt dieet wordt gestart, kunnen de resultaten uit deze studie helpen spiermassaverlies te voorkomen en het energieverbruik te handhaven.’ 

Reageer op dit artikel