nieuws

Voedingsadviseurs reageren op nieuwe doelstellingen McDonald’s: ‘Groente en fruit eerst keuze’

Voeding en gedrag

Voedingsadviseurs reageren op nieuwe doelstellingen McDonald’s: ‘Groente en fruit eerst keuze’

McDonald’s kondigde deze week aan dat het de hoeveelheid kilocalorieën in Happy Meal-combinaties wil verlagen. Voor 2022 zou de helft van de kindermaaltijden minder dan 600 kilocalorieën moeten bevatten. Nu is dat 28 procent van het aanbod. Voeding Nu maakte een rond gang langs een aantal voedingsdeskundigen en peilde reacties. Hebben kinderen baat bij een beperking van calorieën door McDonald’s?

Jildou Tuinman, die als diëtist gespecialiseerd is in familiezaken, wijst het niet af als haar cliënten naar McDonald’s gaan, maar zou wel graag zien dat het een uitzondering is. ‘Wanneer je een kind meeneemt naar McDonald’s maak je een ongezonde keus’, zegt ze. ‘Niemand gaat naar McDonald’s voor een gezonde hap. Tientallen jaren aan marketing hebben ervoor gezorgd dat McDonald’s met snacks wordt geassocieerd en daar gaan mensen dan ook voor heen.’

Voldoende groente

De nieuwe doelstellingen ziet Jildou als een mooi gebaar naar de buitenwereld, maar volgens haar is geld verdienen prioriteit van het bedrijf. ‘Als McDonald’s echt een gezonde kant op wil, zou het bedrijf standaard elk menu aan moeten vullen met voldoende groente. De nu gestelde doelstellingen zijn halve maatregelen.’ Aldus Jildou.

Gezonde keuze presenteren

Kinderdiëtiste en eetcoach Katinka de Nennie vindt de vier jaren die McDonald’s uittrekt om zijn doel te bereiken aan de lange kant. Toch vindt ze de doelstelling een stap in de goede richting. ‘Vooral het verkleinen van porties en gezonde keuzes beter presenteren is een mooi streven. ‘

Fruitsappen en smoothies 

Bij De Nennie roept de nieuwe weg van het bedrijf nog wel wat vragen op. ‘Gaat McDonald’s inzicht geven in het caloriegehalte van Happy Meals bij het keuzemenu? En hoe weet je dat je de verantwoorde keuze maakt of dat je juist niet die keuze maakt?’

De kinderdiëtist vindt het daarom vooral belangrijk dat het bedrijf inzicht gaat geven voordat de keuze gemaakt wordt. ‘Bijvoorbeeld over het suikergehalte van dranken’, zegt ze. ‘Zo worden fruit – sappen en smoothies vaak als gezond gezien, maar deze bevatten vaak veel suiker en dus calorieën. De voorkeur gaat naar heel fruit en groente. Het zou een mooie toevoeging zijn als dit de standaard keuze wordt bij een menu.’

Volwassen porties

Hoewel Nennie vindt dat McDonald’s een stap in de goede richting zet, vindt ze dat het bedrijf nog wel beter duidelijk moet maken voor wie een Happy Meal precies bedoeld is. ‘Het is niet duidelijk voor welke leeftijdscategorie het is. Zodra kinderen oud genoeg worden om zelfstandig naar de McDonald’s te gaan, kunnen ze alleen kiezen voor een Happy Meal of volwassen porties. Dit is een probleem, want de keus gaat dan vaak naar grotere volwassen porties. Het is belangrijk dat ze zelfstandig kunnen kiezen, maar de drempel moet laag zijn om een goed overwogen keuze te kunnen maken.’

Calorieverlaging, goed idee

Gewichtsconsulente Nathalie Gumbs die regelmatig met kinderen werkt, ziet liever een beperking in het aantal filialen van fastfoodketens in het algemeen.

‘Calorieverlaging in het Happy Meal is op zich een goed idee. Maar er komen elk jaar weer nieuwe McDonald’s-filialen bij en juist daar zit volgens mij het probleem. Het aanbod in fastfoodketens wordt steeds groter, waardoor ook kinderen steeds meer verleid worden om een ongezonde keuzes te maken.’

Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding

Babs van der Staak, woordvoerder van de Alliantie Stop Kindermarketing, geeft aan dat haar organisatie pleit voor een stop op kindermarketing op producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. ‘Het gaat ons er daarbij om dat er geen reclame gericht op kinderen wordt gemaakt voor ongezonde producten. Dat betekent niet dat wij een ban willen op ongezonde producten.’

Verder wijst zij erop dat de Happy Meal-maaltijden ook met de bovengrens van 600 calorieën niet voldoen aan de grens die de Reclame Code voor voedingsmiddelen stelt aan kindermaaltijden, die grens ligt op 510 calorieën.

Reageer op dit artikel