nieuws

Nationale week zonder vlees van start

Voeding en gedrag

Nationale week zonder vlees van start

Vandaag is de start van de nationale week zonder vlees in Nederland. Het is de bedoeling dat het een jaarlijks evenement wordt in maart. Het belangrijkste doel is meer bewustzijn te creëren over de impact van vleesconsumptie op gezondheid en milieu.

De week zonder vlees is een initiatief van de stichting Nationale Week Zonder Vlees met voorzitter Isabel Boerdam, blogster en schrijver van het boek De Hippe Vegetariër. De campagne moet mensen aansporen om een week geen vlees te eten, door vegetarische en plantaardige gerechten te promoten. Volgens de stichting bespaart iedereen die één week geen vlees eet grote hoeveelheden water en CO2-uitstoot. Ook is het eten van meer plantaardige producten en minder vlees goed voor de gezondheid.

Grote steun

Vanaf 1 januari is er aandacht gevraagd voor deze campagne. Mensen konden zich aanmelden om zo het initiatief te steunen, meer dan 25.000 mensen hebben dit gedaan. Ook is er veel steun van bedrijven en instellingen. Zo doen 53 partners uit de voedingsindustrie, 4 universiteiten, 95 scholen en 63 pompstations mee.

De Vegetarische Restaurantweek

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is ook de Vegetarische Restaurantweek gelanceerd. 276 horeca-ondernemers door heel Nederland doen mee, waaronder de FEBO met hun nieuw gelanceerde vegetarische grillburger. Verder biedt een groot aantal restaurants een vegetarisch menu aan. De vegetarische menu´s kunnen voorafgaand gereserveerd worden via de website of direct bij het restaurant. Met de Vegetarische Restaurantweek probeert de stichting vegetarisch eten makkelijker te maken.

Aldi

Ook supermarktketen Aldi doet mee aan de nationale week zonder vlees. De Aldi komt met een folder waarin extra aandacht aan haar vegetarisch assortiment wordt gegeven. In de folder staan aanbiedingen op vegetarische producten en recepten voor vegetarische gerechten. De deelname aan de vleesloze week is onderdeel van de Corporate Responsibility policy van de Aldi, waarin de ambities zijn vastgelegd om haar impact op klimaat en milieu te verkleinen.

Reageer op dit artikel