nieuws

‘Gezond product in snackschap leidt wellicht tot gezondere keuze’

Voeding en gedrag

‘Gezond product in snackschap leidt wellicht tot gezondere keuze’

De context waarin voedingsproducten worden aangeboden heeft invloed op een gezonde of ongezonde voedingskeuze. Dit komt naar voren in een onderzoek van Scott Huettel, hoogleraar psychologie en neurowetenschappen, van de Duke Univerisity in North Carolina. De bevindingen zijn gepubliceerd in het tijdschrift Psychological Science.

Wat zou jij kiezen wanneer je keuze hebt tussen een gezonde of ongezonde snack? Jouw antwoord kan afhangen van wat voor andere voedingsmiddelen aanwezig zijn in het schap. Dit beweert onderzoeker Heuttel naar aanleiding van zijn studie: ‘Als er een ongezonde en gezonde snack aanwezig is en je voegt een ongezonde snack toe zal de gezonde snack meer opvallen’.

De kracht van schaarste

De onderzoekers lieten 79 jongvolwassenen kiezen tussen gezonde en ongezonde snacks in verschillende situaties. Voordat de deelnemers een keuze maakten, hadden ze vier uur gevast. Eerst werd er een één-op-één-keuze aangeboden aan de deelnemers. Bijvoorbeeld een Oreo koekje (ongezond product) versus een stukje zalm (gezond product), hierbij kozen de meeste deelnemers het ongezonde product. 

Opties werden aangeboden in paren

In de tweede ronde werden de producten in paren aangeboden. In deze ronde werd er een ongezonde met een ongezonde snack aangeboden en een gezonde snack met een ongezonde snack. Een voorbeeld hiervan was het paar met zalm en Oreo en het paar Oreo en een Snicker. Bij deze keuze kozen de deelnemers twee keer zo vaak de optie zalm met Oreo, dus de relatief gezonde keuze. Een mogelijke verklaring volgens de onderzoekers is dat deze tweede optie meer opviel. 

Benadering voor de toekomst?

Volgens mede-onderzoeker Nicolette Sullivan hoopt dat het onderzoek een leidraad kan zijn voor nieuwe benaderingen om zo gezondere voedingsproducten aan te moedigen.
Ze zegt: ‘Wanneer mensen een muur van kool en broccoli zien, moedigt dat mensen misschien niet aan om het te kiezen. Op dit moment zijn voedselproducten erg afgezonderd: hier zijn de producten, hier zijn de candybars. Maar misschien, als we iets gezonds in het midden van het snack vak plaatsen, zou dat misschien mensen kunnen aanmoedigen om het te kiezen.’ 

 

Reageer op dit artikel