nieuws

Ontbijtgraanreclame heeft invloed op eetgewoonten van kinderen

Voeding en gedrag

Ontbijtgraanreclame heeft invloed op eetgewoonten van kinderen

Kinderen die blootgesteld worden aan tv-reclames met suikerrijke ontbijtgranen, geven later voorkeur aan deze ontbijtgranen. Dit blijkt uit een Amerikaanse studie waarin de relatie tussen ontbijtreclames en de eetgewoontes van kinderen is onderzocht. Het is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Preventive Medicine.

Het onderzoeksteam onder leiding van Jennifer Emond stelde een database samen van reclames over ontbijtgranen. De reclames werden voorgelegd aan 624 kinderen die meededen aan het onderzoek.

 

Kinderen en televisiereclames

Een jaar lang kregen de kinderen televisiereclames van ontbijtgranen te zien. De reclames werden elke acht weken aan de kinderen thuis getoond. Na het bekijken van de reclames werd er aan de ouders van de kinderen gevraagd welke ontbijtgranen hun kinderen wilden eten. Wat de kinderen van de reclames vonden, werd elke twee maand gecontroleerd door middel van een vragenlijst, die de ouders van de kinderen invulden. Emond en haar team ontdekten dat kinderen die keken naar de tv-reclames voor ontbijtgranen ook een voorkeur ontwikkelden voor dezelfde ontbijtgranen bij het ontbijt.

 

Kracht van marketing

Volgens Emond is marketing een factor die bijdraagt aan slechte voedingsgewoonten van kinderen. Merken richten zich specifiek op kinderen in hun reclame, wetende dat kinderen hun ouders om die producten zullen gaan kopen ‘, vervolgt Emond.

Reclamevrije tv

Op kinderen gerichte marketing van voedingsproducten maakt het moeilijk voor ouders om gezonde eetgewoonten bij hun kinderen vorm te geven, zegt Emond, maar het is aanpasbaar. ‘Wij als ouders hebben bijvoorbeeld de keuze om over te schakelen naar een reclamevrije-tv voor onze kinderen.’, aldus de onderzoeker.

Reageer op dit artikel