nieuws

Steeds meer brood buitenshuis gegeten, totale volume stabiel

Voeding en gedrag

Steeds meer brood buitenshuis gegeten, totale volume stabiel

De totale broodconsumptie in Nederland is in 2018 met minder dan één procent gedaald. Dit is significant anders dan de afgelopen jaren waarin een jaarlijkse daling van circa drie procent te zien was. Dat meldt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), ‘dat verheugd is met deze positieve trend’.

Volgens het NBC hebben campagnes rond brood bijgedragen aan een verbetering van het imago van brood. ‘In 2018 zijn er verschillende initiatieven gestart die het verhaal van brood vertellen, waaronder de campagne “Brood uit Europa. Goed verhaal” dat met steun van diverse brancheorganisaties en de EU is neergezet’, schrijft het centrum in een persverklaring. ‘Het belangrijkste doel van de campagne is brood weer op de kaart zetten als belangrijk onderdeel van een gezond en bewust voedingspatroon. We zien dat brood wordt gewaardeerd als een eerlijk en ambachtelijk product met een veelheid aan variaties.’

Van thuis naar buitenshuis

De bijna-stabilisatie van het broodvolume wordt volgens het NBC voornamelijk gerealiseerd door de groei van de out-of-home markt. Deze markt waar de consumptie van brood buitenshuis plaatsvindt groeide in 2018 met vijf procent. ‘22% van al het brood wordt buitenshuis gegeten en dit aandeel zal de aankomende jaren verder stijgen’ zegt Frank Janssen, Manager Marketing en Communicatie van het NBC. ‘Juist in deze markt, waar beleving steeds belangrijker wordt, floreert brood.’

Het eten van brood thuis neemt nog steeds af, al ziet het NBC een duidelijk herstel. ‘In 2018 daalde de thuisconsumptie van brood met 0,9%. Er worden minder boterhammen thuis gegeten, maar daar staat tegenover dat er meer broodjes worden genuttigd.’

Supermarkt heeft grootste aandeel

Supermarkten verkopen al jaren het meeste brood in Nederland. Van al het brood dat Nederlanders eten, wordt 66% gekocht in supermarkten. De verkoop van brood bij ambachtelijke bakkers staat al jaren onder druk en dat geldt ook voor 2018. Deze trend is niet alleen in Nederland te zien, maar ook in de omliggende landen.

Van daling naar verschuiving

Op dit moment weegt de groei van de buitenshuis consumptie van brood nog niet op tegen de daling van het thuisgebruik, maar dat lijkt te veranderen. ‘We volgen al tientallen jaren het volume van brood en zien in 2018 een duidelijke kentering’, zegt Janssen. ‘Het lijkt erop dat we de aankomende jaren niet meer zullen spreken over een daling van het broodvolume, maar meer over een verschuiving hiervan.

Het totale broodvolume brood in Nederland (in-home en out-of-home markt)

Jaar

Volume in kg (x.1000)

Verandering in %

2009

1.017.876

 

2010

1.016.502

-0,1%

2011

1.000.692

-1,5%

2012

975.745

-3,0%

2013

962.131

-1,4%

2014

917.085

-4,7%

2015

889.175

-3,0%

2016

864.985

-2,7%

2017

836.190

-3,3%

2018*

828.287

-0,9%

*Deze cijfers zijn gebaseerd op MAT week 44.

Bron: NBC Broodmodel (het NBC broodmodel wordt gemaakt vanuit diverse data waaronder GfK en GIRA).

 

 

 

Reageer op dit artikel