nieuws

Tweede editie Nationale Week Zonder Vlees

Voeding en gedrag

Tweede editie Nationale Week Zonder Vlees

De Nationale Week zonder Vlees zal dit jaar van 11-17 maart plaatsvinden in Nederland. Isabel Boerdam, schrijfster van het boek De Hippe Vegetariër en haar eigen blog, startte vorig jaar samen met 56 partners uit de voedingsindustrie een nationale campagne.

Het doel van de campagne is Nederlanders op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en Nederlanders laten inzien hoe gemakkelijk dit kan zijn. Vorig jaar maart vond de eerste editie plaats, wat volgens de campagnevoerders tot aantoonbare gedragsverandering heeft geleid onder de deelnemers.

Gewenste gedragsverandering

Deelnemers aan de campagne konden een zogenoemd kickstartpakket ontvangen met recepten, interviews, groenteweetjes en kooktips. Ongeveer de helft van de deelnemers (47%) die vorig jaar meededen aan de campagne, geeft aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten. Dit blijkt uit de enquête die de organisatie afgelopen jaar in september afnam onder de deelnemers. De deelnemers kwamen uit heel Nederland en de leeftijd van de deelnemers lag tussen de 13-85 jaar oud.

‘De Nationale Week Zonder Vlees heeft daadwerkelijk de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht. We staan te popelen om er dit jaar een nóg groter succes van te maken. Op naar minimaal 50.000 geregistreerde deelnemers!’, aldus Boerdam.

Impact van één week geen vlees eten

Volgens de organisatie is de milieubesparing van één week minder vlees groot. Als een volwassen persoon één week geen vlees eet bespaart dat 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees. De besparingen zijn door middel van een ‘cradle to end of life’ levenscyclusanalyse doorgerekend door Blonk Consultants, rekening houdend met de nieuwe voedselconsumptiepeiling van het RIVM. Het volledige rapport is hier te vinden.

 

‘Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland’, vindt Boerdam. ‘Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een wezenlijke bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.’ 

Maatschappelijke campagne

De campagne wordt door zowel food als non-food bedrijven ondersteund. Tijdens de vorige editie werd de campagne gesteund door 56 bedrijven. Daarnaast deden er 276 restaurants mee door middel van De Vegetarische Restaurantweek, 342 bedrijven met hun bedrijfsrestaurant, 63 pompstations die vegetarische snacks aanboden en 152 scholen die hier voorlichting over kregen. ‘Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap’, vervolgt Boerdam. ‘Daarom hebben we als stichting ook in 2019 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.’

 

 

 

Reageer op dit artikel