nieuws

Succesvol gewichtsverlies door zelfmonitoring: ‘Write it, when you bite it’

Voeding en gedrag

Succesvol gewichtsverlies door zelfmonitoring: ‘Write it, when you bite it’

Het bijhouden van wat je eet en je gewicht, bijvoorbeeld om af te vallen, wordt door velen als tijdrovend en een vervelende bezigheid gezien. Toch blijkt zelfmonitoring via een (computer)app niet zo tijdrovend als gedacht. Het is vooral de frequentie waarmee de applicatie wordt geraadpleegd die bijdraagt aan een succesvolle verandering. Goed nieuws voor de mensen die via een online-programma willen afvallen: het hoeft niet veel tijd te kosten.

Zelfmonitoring wordt door velen gezien als tijdrovend en vervelend, toch duurt het bij de meesten die het toepassen om af te vallen, minder dan een kwartier per dag, zo blijkt uit een Amerikaans studie die is uitgevoerd aan de Universiteiten van Vermont en South Carolina. De onderzoekers namen zelfmonitoring onder de loep omdat dit een voorspeller is van succesvol gewichtsverlies.


Frequentie belangrijker dan tijd

Uit het onderzoek blijkt dat de frequentie waarmee mensen hun gewicht en vetinname controleren bepalend is voor de slagingskans om het doel afvallen te bereiken. Tijd is daaraan ondergeschikt. Volgens de onderzoekers is zelfmonitoring de beste manier om een afvaldoel te bereiken door de calorie- en vetinname consequent bij te houden gedurende de dag. ‘Write it when you bite it’, is hun advies. Dat monitoring lang duurt en vervelend zou zijn, is vooral een negatieve perceptie.


14,6 minuten

Voor hun studie volgden de onderzoekers 142 deelnemers zes maanden via een online afvalprogramma. Ze kwamen wekelijks bijeen in een groepssessie waarbij ze begeleid werden door een diëtist. De meest succesvolle deelnemers bleken gemiddeld 14,6 minuten per dag te besteden aan het bijhouden van hun gedrag. Ze moesten hun calorie- en vetinname bijhouden van alle voeding en dranken die ze innamen. Ook konden ze daarbij portiegroottes en bereidingsmethoden invoeren. De resultaten staan in de maartuitgave van het tijdschrift Obesity.


Eetpatroon bijhouden

‘Veel mensen haten het bijhouden van onlineprogramma’s, ze denken dat het saai is en veel werk kost, maar de vraag die na ons onderzoek opkwam, was: Hoe lang duurt het nu eigenlijk echt om je eetpatroon bij te houden?’, zegt onderzoeker Jean Harvey, van de afdeling Voeding en voedselwetenschap van de universiteit van Vermont. ‘Het antwoord is niet erg veel.’


Iets langer

Deelnemers die tien procent van hun gewicht verliezen en daarmee de meest succesvollen in het programma waren, besteedden gemiddeld 23,2 minuten per dag aan zelfmonitoring gedurende de eerste maand van het programma. Na een half jaar was de gemiddelde tijd nog 14.6 minuten. Het is vooral de hoge frequentie waarmee de deelnemers hun voedselinnamegegevens bijhielden die tot het succes leidde. Deelnemers die na inloggen meer tijd besteedden aan het online programma vielen niet meer af. Het is een bevestiging van uitkomsten in eerdere onderzoeken.

Reageer op dit artikel