nieuws

‘Verbied vloggers ongezonde snacks aan kinderen aan te prijzen’

Voeding en gedrag

‘Verbied vloggers ongezonde snacks aan kinderen aan te prijzen’

De marketing rond ongezonde voeding via sociale media zoals Instagram beïnvloedt de voedselinname van kinderen negatief. Dat blijkt uit een studie die gedaan is vanuit de Universiteit van Liverpool en gepubliceerd is in Pediatrics. Invloedrijke vloggers hebben direct invloed op een hogere calorie-inname.

In de studie ging onderzoeker Anna Coates van de Universiteit van Liverpool na welke effecten sociale media hebben op de inname van snacks door kinderen. Daarvoor presenteerde ze de jonge onderzoeksgroep gezonde en ongezonde snacks via de Instagram-pagina’s van vloggers.

Bekende vloggers
Aan het onderzoek deden 176 kinderen tussen 9 en 11 jaar mee. Ze werden in drie gelijke groepen ingedeeld, waarna ze Instagram-pagina’s van bekende vloggers met meer dan een miljoen volgers te zien kregen. De pagina’s werden speciaal voor het onderzoek gemaakt, maar zagen er realistisch uit. Een groep kreeg plaatjes van een vlogger te zien met ongezonde snacks, de tweede groep plaatjes met gezonde snacks en de derde groep kreeg plaatjes met non-food-producten te zien. Vervolgens werd de snackinname van de kinderen bijgehouden.

Meer ongezonde snacks
De kinderen die de ongezonde snacks te zien kregen, bleken 32 procent meer calorieën in te nemen via ongezonde snacks en 26 procent via gezonde snacks in vergelijking met de kinderen die alleen non-food-plaatjes te zien kregen. Er was geen significant verschil in de totale calorie-inname of gezonde snack-inname van kinderen die de gezonde producten te zien kregen in vergelijking met de non-food-groep.

Verbod op marketing
‘De bevindingen suggereren dat de marketing van ongezonde snacks via de Instagram-pagina’s van vloggers direct van invloed is op de energie-inname van kinderen’, zegt onderzoeker Coates. ‘De omarming van gezonde voeding door vloggers heeft weinig impact op de voedselinname.’ Ze pleit ervoor dat de regels voor de promotie van ongezonde snacks door vloggers strenger wordt aangepakt: ‘Vloggers zou het verboden moeten worden om ongezonde voeding aan te prijzen bij deze kwetsbare groep.’

Reageer op dit artikel