nieuws

Airbnb-app voor diëtisten en hun cliënten

Voeding en gedrag

Airbnb-app voor diëtisten en hun cliënten

De cliënt vindt snel een passende diëtist en de diëtist kan snel online aan de slag met de begeleiding van de cliënt. Dat is de bedoeling van een nieuwe app die aan het eind van dit jaar operationeel moet zijn. Projectleider Simon Steverlinck vertelde erover tijdens op de eerste dag van het AgriFood Innovation Event 2019 op de Brightlands Campus Greenport in Venlo.

De app is ontwikkeld binnen het project Nutrify/SmartWithFood van het European Institute of Innovation and Technology (EIT). Dit is een onderdeel van de EU en gericht op technologische innovatie in onder andere de voedingssector, waarbinnen wordt samengewerkt tussen bedrijven, overheden, onderzoekscentra, universiteiten en consumenten. De Nutrify-app komt voort uit een project dat is geïnitieerd door de Belgische supermarktketen Colruyt.

Airbnb voor diëtisten

‘Het gaat om een app en een website die in principe bedoeld is voor diëtisten in heel Europa’, licht Steverlinck toe. ‘Het mooie is dat cliënten snel met de juiste diëtisten in contact kunnen komen. De zorgprofessionals kunnen gekozen worden aan de hand van hun profielen en specialismen. De diëtisten kunnen via de app en de site hun cliënten managen. Het is een Airbnb-achtige app waar laagdrempelig aan kan worden meegedaan.’

‘We hebben onderzoek gedaan onder diëtisten’, vervolgt Steverlinck. ‘Hieruit kwam naar voren dat velen nog op papier werken als het om de behandeling gaat, maar dat ze bereid zijn over te stappen op nieuwe toepassingen mits ze wetenschappelijk onderbouwd zijn en eenvoudig werken.’ Binnen de applicatie is het mogelijk cliënten op afstand te volgen en van adviezen te voorzien. De dagelijkse voeding en beweging kan tussen cliënt en diëtist worden uitgewisseld, waarna feedback kan worden gegeven.

Wellness index

‘Voor de app is in samenwerking met universiteiten een zogenoemde Wellness Index ontwikkeld op basis van wetenschappelijke informatie, waarmee de voortgang van cliënten in beeld wordt gebracht. Steverlinck: ‘Dit maakt het verschil met andere apps die vooral de focus leggen op calorieën. In deze app doen we dat niet. De index is gebaseerd op de kwaliteit van de voedingsinname (variatie en balans), de hoeveelheid beweging (dagelijkse activiteit en stappen) en het mentale welzijn (nagegaan via vragenlijsten).’ De voedingsinname en alle activiteiten van een cliënt kunnen eenvoudig via de app worden bijgehouden.

Design en gezonde voeding

Tijdens de eerste dag van het AgriFood Innovation Event 2019 was er veel aandacht voor personalised nutrition. Spreker Geke Luden, assistent-professor Interaction Design aan de Universiteit van Twente, ging daarbij in op de invloed van de rol van de fysieke omgeving bij de individuele voedselkeuze van consumenten.

Aan de hand van het gedragsveranderingsmodel van Prochaska bekeek ze de mogelijkheden om aan te haken bij verschillende fasen waarin mensen zich bevinden als ze gedrag willen veranderen, van bewustwording, plannen maken en actie tot veranderd gedrag. ‘Het is voor mij als designer belangrijk om te weten wat mensen in bepaalde fases motiveert’, zegt Luden.

Voorbeelden van ontwerpen

Een voorbeeld van een ontwerp is een ‘mouw’ die mensen om hun fles (fris)drank kunnen doen die ze bewust maakt van de hoeveelheid suiker ze innemen. Via een app kan de suikerinname worden berekend en na een bepaalde periode worden gecontroleerd.  Een andere toepassing is een scanner in een supermarkt die de consument gebruikt om af te rekenen, maar die tevens aangeeft of een product gezond is of niet. Bij ongezonde producten kan er dan ook nog een onaangenaam geluid klinken bij het scannen, terwijl het bij gezonde producten wat vrolijker klinkt.

Ook keek de groep van Luden naar hoe het toegaat in de fastfood-sector, waarbij het vaak draait om happiness, denk daarbij aan het Happy Meal. Op basis van haar observaties werd de zogenoemde Healty Fast Food Box ontwikkeld, waarmee consumenten in de supermarkt een doos met gezonde voeding kunnen samenstellen die als het ware een traktatie aan hen zelf is.

Fun voorop

In de Twentse onderzoeksgroep van Luden, The Happy Research Line genoemd, staat fun voorop. ‘Alles rond eten draait om het sociale gebeuren, het moet leuk en aangenaam zijn. Daarom focussen wij in ons onderzoek vooral op plezier en persoonlijke interesses en ervaringen. Wij denken dat alleen dat zal tot reflectie en mogelijk duurzame gedragsverandering rond eten en voeding kan leiden’, aldus Luden.

Kwark op haverbasis

Op de informatiemarkt AgriFood Innovation Event presenteerden vier studenten van Maastricht University de door hun ontworpen kwark op basis van haver ‘Oat it’. Een nieuwe loot aan de kwark-tak, anders dan kwark op basis van soja of melk. ‘We zoeken nog een partner om ons product mee op de markt te brengen’, aldus een van de ontwerpers Vera van der Ham, zie foto (v.l.n.r. Nienke van Lokven, Ilse van Lier, Vera van der Ham en Laura van Boekel).

Reageer op dit artikel