nieuws

Rood en bewerkt vlees vervangen door vette vis zorgt voor gezondheidswinst

Voeding en gedrag

Rood en bewerkt  vlees vervangen door vette vis zorgt voor gezondheidswinst

Het vervangen van rood- en bewerkt vlees door 350 gram vis per week zorgt voor een toename in kwalitatieve levensjaren. De Deense onderzoeker Sofie Thomsen voerde een risico-batenanalyse uit naar de gunstige en nadelige gezondheidseffecten van het vervangen van vlees door vis.

Volgens de analyse zou de Deense populatie 7000 gezond levensjaren erbij krijgen als alle volwassenen 350 gram vlees inleveren voor een zelfde hoeveelheid vette vis. Dit zou 170 overlijdensgevallen aan hart- en vaatzieken per jaar schelen.

Tonijn met mate

Makreel, haring en andere vette vissoorten geven de grootste toename in gezondheidswinst, wat volgens de onderzoeker  te danken is aan de essentiële vetzuren en vitamine D.

Een populaire vis die juist gezondheidsverlies  zou kunnen opleveren, is  tonijn. Deze soort bevat ten opzichte van de andere vissen relatief weinig essentiële vetzuren. Ook is er meer kans dat deze roofvis hogere concentraties zware metalen bevat. Volgens de onderzoeker zouden consumenten beter voor andere vette vissoorten moeten kiezen.

Vijftigplussers en vis

Vijftigplussers en vooral mannen hebben een hoger risico op hart- en vaatziekten. Zo heeft deze groep baat bij het eten van 350 gram vis per week, waarvan 200 gram vette vis.

 

Reageer op dit artikel