nieuws

Lowlands-festivalgangers krijgen voedingsadvies op basis van hun toiletgang

Voeding en gedrag

Bezoekers van het Lowlandsfestival dat dit weekend plaatsvindt, kunnen via hun ontlasting op speciale toiletten informatie krijgen over een aantal gezondheidsaspecten, bijvoorbeeld hun vochtbehoefte. De zogenoemde Smart Toilets zijn vrijwillig te bezoeken en geplaatst in Brasserie 2050, een door de Rabobank opgezet festivalrestaurant.

Lowlands-festivalgangers krijgen voedingsadvies op basis van hun toiletgang
Young Woman At Outdoor Music Festival Using Mobile Phone

Met de slimme toiletten willen de makers ervan nagaan of ze de gebruikers ervan inzicht kunnen geven in hun gezondheid en maaltijdkeuze. Terwijl iemand van het toilet gebruik maakt, is de slimme wc aan het werk. Uit het toiletbezoek volgt een Lowlands- voedingsadvies dat gekoppeld is aan het menu van de toekomst in de naastgelegen ‘Brasserie 2050’.

Gezonde keuze

Bezoekers zouden zo precies te weten komen wat ze kunnen bestellen om een gezonde keuze te maken. ‘Een bezoek aan het smart toilet geeft meer informatie over je gezondheid dan je misschien denkt’, schrijft Rabobank in haar persbericht. ‘Urine, hartslag- en bloeddrukveranderingen bieden inzicht in jouw voedingsgewoontes. Ga je op de wc zitten en meet de sensor in de bril een hoge hartslag? Wellicht kunnen meer vezels en vocht helpen. De ionensensor meet geleiding van je urine en geeft aan dat je wellicht meer vocht binnen moet krijgen.’

Wie op basis van de metingen meer vezels nodig zou hebben, krijgt bijvoorbeeld de suggestie zaadbrood te nemen en het toetje wellicht te laten staan. Als iemand meer vocht nodig heeft, dan is de suggestie bijvoorbeeld het vochthoudende gerecht ‘plasticsoep’ en beter geen wijntje bij het eten.

Nano-elektronica

De techniek voor de toiletten is ontwikkeld door Imec Nederland, een dochter van een wereldwijde onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie. De eerste versie van de wc kwam tot stand in een samenwerking met Rabobank, The Food Line-up en MOJO.

Reageer op dit artikel