nieuws

De meeste gasten eten maaltijd gewoon op, ook als het niet naar wens is

Voeding en gedrag

De meeste mensen eten een tegenvallend gerecht in een restaurant gewoon op. Dit blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau.

De meeste gasten eten maaltijd gewoon op, ook als het niet naar wens is

Uit eerder wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat mensen bang zijn voor ‘sunk cost fallacy’. Nobelprijswinnaars Kahneman and Tversky lieten in een gedachtenexperiment zien dat mensen niet twee keer voor iets willen betalen.  De extra uitgave weegt zwaarder in de afweging dan de voorafgaande teleurstelling die mensen hebben ervaren. Het toekomstig gemak wordt door mensen niet meegerekend in de beslissing.

Uitkomsten

In een restaurant bestelt slechts tien procent van de gasten een nieuw gerecht als het eerder bestelde gerecht niet naar verwachting was. 49 procent van de gasten eet het gerecht op en 37 procent laat het gerecht staan.

Het ING Economisch Bureau heeft een peiling uitgevoerd op Mijn ING Nieuws onder 11 000 mensen. ING concludeert uit dit onderzoek dan mensen het moeilijk vinden om hun verlies te nemen.

Denkfout

ING zegt dat eerder gemaakt kosten of investeringen mee laten wegen in de beslissing een denkfout is die veel mensen maken. Als argument wordt vaak gegeven dat ze niet meer terug kunnen omdat er al kosten zijn gemaakt.  

Reageer op dit artikel