nieuws

Facebook en Instagram nemen maatregelen tegen onrealistische posts over afvallen

Voeding en gedrag

Instagram heeft bekend gemaakt dat er strengere maatregelen worden genomen op advertenties die gerelateerd zijn aan afvallen en cosmetische chirurgie. Sommige advertenties zullen niet meer zichtbaar zijn voor 18-jarigen en andere advertenties over ‘wonderbaarlijke’ dieetproducten zullen worden verwijderd.

Facebook en Instagram nemen maatregelen tegen onrealistische posts over afvallen

Ook op Facebook, eigenaar van Instagram, zullen minder advertenties over diëten en plastische chirurgie zichtbaar zijn.

Schade aan zelfbeeld

Deskundigen maken zich al langere tijd zorgen over de impact die bepaalde advertenties met ‘perfecte lichamen’ kunnen hebben op mensen, en dan met name jongeren. Deze advertenties kunnen een schadelijke invloed hebben op het zelfbeeld van de jeugd. De voorzitter van het Britse gezondheidsstelsel NHS diende in februari een verzoek in over het verbieden van advertenties rond gewichtsverlies en onrealistische reclames over afvalmethodes en -producten.

De sociale media FB en Instagram hebben de handschoen nu opgepakt door beelden die het zelfbeeld zouden kunnen schaden te verbannen.

Reageer op dit artikel