nieuws

Nederlanders waarderen verkleining porties koek en snoep

Voeding en gedrag

De aanpassingen die de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) haar leden heeft laten maken aan hun producten worden gewaardeerd door Nederlanders. Dit blijkt uit een onderzoek van de VBZ onder 1200 Nederlandse consumenten.

Nederlanders waarderen verkleining porties koek en snoep

De aanpassingen die zijn gemaakt hebben betrekking op de portiegroottes en de productsamenstellingen van producten als koek, snoep, chocolade en hartige snacks.

Nederlanders waarderen dat de zoetwarenfabrikanten hun porties hebben verkleind. De afgelopen jaren hebben ze het aantal calorieën verlaagd en de hoeveelheid suiker, vet en zout verminderd. Uit het VBZ-onderzoek blijkt dat Nederlanders deze aanpassingen hebben opgemerkt in de afgelopen tijd. Twee-derde van de Nederlanders vindt dat de fabrikanten goed bezig zijn.

De verkleining van de porties komt voort uit het Nationaal Preventieakkoord dat een jaar geleden is getekend. Binnen het akkoord is afgesproken dat fabrikanten hun porties (zouden) verkleinen.

Supermarkthuismerken

Ook blijkt uit de resultaten dat 39 procent van de Nederlanders vindt dat er meer aanpassingen moeten komen. Om deze reden roept de Nederlandse branche voor koek, snoep, chocolade en hartige snacks Nederlandse supermarkten op verdere aanpassingen aan producten te maken.

Theo Heere, directeur van VBZ, zegt dat de porties van huismerken van supermarkten moet worden verkleind om nog betere vorderingen te kunnen maken binnen het preventiebeleid. Door het verkleinen van de porties komen er minder calorieën, suiker, vet en zout in een portie zonder dat de smaak wordt veranderd.

Verantwoordelijkheid bij consument

93 procent van de Nederlanders geeft aan dat zij zelf verantwoordelijk zijn om niet te veel lekkers te consumeren. Veertig procent van de consumenten is van mening: ‘met lekkers is niets mis, je moet gewoon op je eten en leefpatroon letten’.

Heere zegt daarover dat lekkers niet zonder suiker, zout of vet kan. ‘Waar mogelijk kan het met minder. Iedere producent is hier mee bezig zonder erin door te slaan.’

 

Reageer op dit artikel