nieuws

Nieuwe wereldtrends: zwarte kaas en gebraden meloen

Voeding en gedrag

Het ziet eruit als een stuk gebraden vlees. Het is rood van binnen, maar is een gebakken watermeloen. Een verrassingselement in het eten is een van de aspecten die consumenten belangrijk gaan vinden.

Nieuwe wereldtrends: zwarte kaas en gebraden meloen

Verrassen met voedsel past in een grotere trend die marktonderzoeksbureau Innova Market Insights wereldwijd signaleert. Mensen zijn blijkbaar op zoek naar avontuur en daar past een gebakken meloen in die de zintuigen verrast.

Zwarte kaas

Tijdens de voedsel- en drankenbeurs Anuga, die van 5 tot en met 9 oktober in Keulen plaatsvindt, presenteerde Innova tien megatrends, die het bureau op basis van wereldwijde marktanalyses destilleerde. Binnen de eerste trend werd ook een voorbeeld getoond van een kaas die er van buiten geel uitziet, maar van binnen pikzwart is.

Wat zijn de andere negen trends?

De andere negen trends die Innova presenteerde zijn:

Plantaardige producten

Een blijvertje volgens Innova, het aanbod van levensmiddelen met een plantaardige basis zet door, evenals de vraag, zowel in Europa, Zuid-Amerika en Azië. Er komen ook steeds meer hybride producten bij die bestaan uit een basis van plantaardige en dierlijke bron.

Alternatieven voor iedereen

De diversiteit aan voedingsmiddelen zet door. Voor consument met verschillende wensen komen er meer producten, de diversiteit in het aanbod neemt toe. Hieronder vallen producten als lactose- en glutenvrij. De trend zet door aldus Innova.

Een groene uitstraling

Duurzaamheid, respect voor milieu en omgeving, is een trend die onlosmakelijk met eten en de productie ervan wordt verbonden. Eten dat verantwoord is gemaakt is volgens Innova in de toekomst geen wens meer voor consumenten, maar een vereiste waaraan producten moeten voldoen. Zo min mogelijk afval, voedselverspilling, plasticproductie, etc. zijn aspecten die bij deze trend horen.

Iedereen snackt

Drie maaltijden per dag is nog steeds een goed voedingsadvies, maar Innova signaleert dat het voedingsgedrag van de meeste aardbewoners voor een groot deel bestaat uit snacken, door alle lagen van de bevolking heen. Snacken is gewoon geworden, op het werk, onderweg en thuis, voor het merendeel van de consumenten.

‘Eten voor mij’

Er komen steeds meer alternatieven voor specifieke doelgroepen, denk aan glutenvrij, maar er ontstaan ook steeds meer vaste segmenten in het aanbod van voedingsmiddelen die gebonden zijn aan de identiteit van consumenten, aan wie ze zijn of willen zijn. Het aanbod voedingsmiddelen dat aansluit bij deze segmenten zit volgens Innova flink in de lift: plantaardig eten (+64%), het paleo-dieet (+33%), veganistisch eten (+27%), voeding hoog in proteïnen (+22%). Stijgend naar de top zijn producten die aansluiten bij een ketogeen dieet.

Personalized nutrition

Digitale ontwikkelingen rond de aankoop van eten sluiten bij deze megatrend aan. Doordat mensen via internet en apps kunnen aangeven waar hun voorkeuren liggen, wordt het eenvoudiger een match te maken tussen persoon en product. Als van iemand een profiel bekend is, kan een aanbieder van voedsel met suggesties aansluiten bij dit profiel door aanbiedingen te doen. Andersom kunnen producenten hen specifieke producten sneller bij de consument krijgen die aangeeft op zoek te zijn naar dit soort producten. Wil je meer weten over persoonlijke voeding, kom dan naar het Voeding Nu jaarcongres waar een deel van het programma over dit onderwerp gaat.

Nieuwe kijk op vezels

Het besef dat vezels belangrijk zijn voor de gezondheid dringt volgens Innova niet alleen door bij steeds meer consumenten, maar ook bij producent. Er zullen volgens de zevende megatrend meer producten met vezels op de markt komen. Een voorbeeld daarvan is cola waaraan vezels zijn toegevoegd, maar ook producten die door hun label laten opvallen dat ze boordevol vezel zitten. Volgens Innova lenen vezels zich prima voor een nieuwe trend omdat ze gerelateerd zijn aan meerdere gezondheidseffecten.

Goed-gevoel-eten

Eten is voor iedereen een belangrijk onderdeel van de dag. Daarbij gaat het niet alleen om het wegwerken van hongergevoelens en gezondheid, maar volgens Innova ook om een goed gevoel, je gelukkig voelen. Het bedrijf signaleert dat producenten hierbij vooral aansluiten door hun verpakkingen. Ze zijn vrolijk gekleurd en vormgegeven en bevatten teksten die aansluiten bij een goed gevoel. Zoals een chocoladedrank die verpakt is in een beker met het opschrift Jar of Joy of een product met ei dat aanspreekt met de titel Happy Egg. Andere producenten sluiten bij deze trend aan door voedingsmiddelen aan te bieden die gericht zijn op het kalmeren van de zenuwen. Een voorbeeld is een drank met tryptofaan.

De kleine producent

Een negende trend richt zich volgens Innova op de sympathie van consumenten voor kleinere producenten. De multinationals zijn uit de gratie. Producten die rekening houden met de boeren door ze goed te behandelen en meer te betalen doen het goed. Tony’s Chocolonly werd als voorbeeld van slaafvrije chocolade genoemd. Innova laat zien dat grote bedrijven door hebben dat deze ontwikkelingen gaande is en daardoor vaker participeren in kleinschalige projecten, waarin ze kunnen laten zien ‘goed’ bezig te zijn.

Technologie op het bord

De tiende trend heeft betrekking op het internet of things, waarbij de link wordt gelegd tussen de voeding op het bord of tijdens de snack en de mogelijkheid hierover verder geïnformeerd te worden. Een qr-code op de verpakking kan via de smartphone meerwaarde geven over een product. Het verhaal erachter kan in woord en beeld worden toegelicht of er kan een link worden gelegd met de gezondheid.

Reageer op dit artikel