nieuws

Steeds meer belangstelling voor melkalternatieven

Voeding en gedrag

Nederlanders zoeken op internet steeds vaker met de zoekterm melkalternatieven of plantaardige melk. Het aantal zoekopdrachten steeg ruim 60 procent in de afgelopen drie jaar, van gemiddeld 10.820 naar 18.320. Dit blijkt uit onderzoek van SEMrush.

Steeds meer belangstelling voor melkalternatieven

SEMrush is een marketingplatform dat onderzoek uitvoerde naar het zoekgedrag op Google van Nederlanders. Er is gekeken naar de zoekopdrachten die in Google zijn ingevoerd in de periode van september 2016 tot augustus 2019 en deze zijn geanalyseerd. Het gaat hierbij om zoektermen die in relatie staan tot melkalternatieven, zoals sojamelk, amandelmelk en havermelk.

Stijging koemelk

De stijging van aandacht voor melkalternatieven betekent niet dat er een daling in de aandacht voor melk is. Integendeel, het gebruik van de zoekterm melk is met 13 procent gestegen. 

Populair alternatief

Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat havermelk het populairste (zoek)alternatief is op Google met een stijging van 313 procent.

Ook steeg het percentage in gebruikte zoektermen van kokosmelk met bijna 73 procent, amandelmelk ging met 55 procent omhoog. Minder hard steeg de zoekterm voor sojamelk met 26 procent en hazelnootmelk met 11 procent.

Daling in populariteit

Niet alle alternatieven voor koemelk zaten in de lift. De afgelopen drie jaar kregen rijstmelk en hennepmelk minder hits. Het aantal gebruikers dat zocht op rijstmelk daalde 0,15 procent en het aantal gebruikers dat zocht op hennepmelk daalde met bijna 34 procent.

Aandacht voor milieu

Volgens wetenschappers gaan steeds meer mensen opzoek naar alternatieven voor koemelk omdat er steeds meer aandacht is voor de impact van de veeteelt op het milieu. SEMrush stelt ook dat lactose-intoleranties een rol spelen bij de groeiende aandacht voor melkalternatieven.

Reageer op dit artikel