nieuws

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Voeding en gedrag

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden.

Nep nieuwsbericht Coca-Cola

Er is onderzocht wat de impact van nep-nieuws op bedrijven kan hebben. Er werd een vals bericht uit 2016 over Coca-Cola gebruikt dat circuleerde op Facebook. Hierin stond dat flessen van zijn Dasani-merk water waren teruggeroepen vanwege de aanwezigheid van waterparasieten.

Voor deze studie kregen 468 consumenten een paar voorbeelden van het Facebook-bericht uit 2016 te zien, maar werd niet verteld dat de informatie nep was. De consumenten beantwoordden vervolgens een reeks vragen. Hierna deelden de onderzoekers ze mee dat de Facebook-berichten nepnieuws waren, waarna de deelnemers aan de studie een andere reeks enquêtevragen beantwoordden.

Reactie consumenten

Uit de resultaten blijkt dat hoe meer consumenten dachten dat ze verkeerde informatie konden detecteren en evalueren, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren.

Eveneens hoe minder consumenten Facebook vertrouwden, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren en dat ze sceptischer werden.

De onderzoeksresultaten toonden verder aan dat hoe groter de kans was dat mensen dachten dat de post manipulatief was, hoe minder waarschijnlijk ze de post nuttig of relevant voor zichzelf vonden. Het consumentenvertrouwen van de consument in het merk werd echter niet aangetast.

Kleine merken

Cheng zegt dat het voor merken belangrijk is om te communiceren met consumenten via betrouwbare kanalen. Daarnaast zou het volgens Cheng interessant zijn om te onderzoeken wat de invloed van nep-nieuws op het vertrouwen van kleinere merken is.

Reageer op dit artikel