nieuws

Human Concern opent nieuwe eetstoorniskliniek

Voeding en gedrag

Human Concern, een centrum gespecialiseerd in eetstoornissen, heeft in Nijmegen een zesde vestiging geopend. De GGZ-instelling Human Concern is een centrum dat werkt met ervaringsprofessionals die zijn gericht op het geheel van eetstoornissen, zowel de achterliggende problematiek als het verstoorde eetgedrag.

Human Concern opent nieuwe eetstoorniskliniek

Een nieuwe vestiging is volgens Human Concern nodig omdat er in Nederland lange wachttijden zijn voor eetstoornisklinieken. Dit geldt niet alleen voor Human Concern, maar ook voor andere eetstoornisklinieken.

Met de opening van een nieuwe vestiging hoopt Human Concern snel meer mensen te kunnen behandelen die kampen met een eetstoornis. De organisatie vindt het van belang dat deze kwetsbare doelgroep snel de juist zorg kan krijgen. Hoe langer het duurt voordat iemand met een eetstoornis wordt behandeld, hoe erger de eetstoornis kan worden. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om een eetstoornis te herstellen.

Wachttijden

De wachttijden bij andere locaties van Human Concern zijn maximaal vijf weken. Dit verschilt per locatie en per periode. Human Concern probeert de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Bij de nieuwe locatie kunnen cliënten binnen een week terecht omdat deze vestiging net is geopend en omdat het een van de grootste locaties is die Human Concern nu heeft.

De zorg

Behalve de wachttijden is voor eetstoornisklinieken ook de verbetering van zorg een punt van aandacht. Dit is een algemeen bekend probleem zegt Human Concern. Volgens de organisatie kan de zorg onder andere verbeterd worden in de manier waarop de eetstoornis wordt behandeld. Vaak is er alleen aandacht voor het gewicht. Het draait niet alleen om symptoombestrijding maar ook om het aanpakken van de achterliggende problematiek, aldus Human Concern.

Boost-behandeling

Behalve zes locaties in Nederland heeft Human Concern een locatie in Portugal die een klinische boost-behandeling aanbiedt. Deze behandeling houdt in dat cliënten voor zes weken een hele intensieve behandeling krijgen op een plek waar ze even uit hun eigen omgeving en gezin worden gehaald. Het klimaat en de andere omgeving in Portugal speelt hierbij ook een grote rol. Tijdens deze behandeling worden de cliënten zowel individueel als in groepsverband behandeld.  

Het verschil met klinieken in Nederland is dat cliënten hier ambulant worden behandeld. Cliënten krijgen verschillende therapieën op locatie maar zitten niet intern in de kliniek.

Ervaringsprofessionals

De ervaringsprofessionals, die al ruim vijftien jaar door het centrum worden ingezet, hebben zelf een geschiedenis met een eetstoornis of een vergelijkbare moeilijke levenservaring. Zij zijn intern opgeleid en hebben de boodschap: herstellen van een eetstoornis is mogelijk mét de juiste aanpak.

 

Reageer op dit artikel