nieuws

Voedingsclaims op verpakkingen verhogen gezonde koopintenties van de koper

Voeding en gedrag

Voedingsclaims op etiketten hebben invloed op de productkennis van consumenten. Ook beïnvloeden ze de keuze van consumenten voor een gezondere optie.

Voedingsclaims op verpakkingen verhogen gezonde koopintenties van de koper

Dit blijkt uit een analyse van elf studies uitgevoerd door onderzoeker Laura Oostenbach van de universiteit van Maastricht. Er werd bekeken wat de invloed is van voedingsclaims over vet, suiker of energie op de voedselkeuze van consumenten. Het doel van de analyse was om te achterhalen of deze claims kunnen bijdragen aan de preventie van overgewicht en obesitas.  

De studies in de analyse werden gepubliceerd tussen januari 2003 en april 2018 en waren uitgevoerd in Australië, Duitsland, Nederland, Engeland en Amerika. De onderzoekspopulatie bestond uit achttien-plussers.

Gezondheidsperceptie

Uit de resultaten blijkt dat een product met de claim ‘de helft minder calorieën’, ‘de helft minder vet’ of ‘laag vetgehalte’ als gezonder wordt beoordeeld dan een product zonder voedingsclaim. Hieruit concludeert de onderzoeker dat voedingsclaims bijdragen aan de productkennis van consumenten. De kennis waar de onderzoeker het in deze situatie over heeft is dat de consument kan beoordelen binnen een productgroep welke varianten gezonder zijn. De beoordeling van consumenten was puur op basis van een voedingsclaim, vergeleken zonder voedingsclaim, ongeacht de voedingswaarde.

Schuldgevoel

Behalve een invloed op kennis, hebben voedingsclaims ook invloed op een verhoogde voedselconsumptie en energie-inname. Door de claim ‘laag vetgehalte’ geven mensen zichzelf blijkbaar de toestemming om meer te consumeren van een product, zo blijkt uit de analyse. Ook verlaagt deze claim het schuldgevoel dat mensen krijgen na het eten van bijvoorbeeld een chocoladereep met ‘laag vetgehalte’. Dit resulteert in een onderschatting van de energie-inhoud van producten en dus een verhoogde inname van energie.

Smaak

De voedingsclaims op het etiket blijken volgens het onderzoek ook de verwachtingen rond smaak van producten te beïnvloeden. Consumenten verwachten dat de smaak minder lekker zal zijn als er een claim als ‘verlaagd vetgehalte’ op staat. Er wordt echter geen verschil ervaren in smaak tussen een product met of zonder voedingsclaim, blijkt uit de analyse.

Portiegrootte onderschat

Als het gaat om de portiegrootte blijken consumenten de energie-inhoud van producten met een claim als ‘laag vetgehalte’ te onderschatten. Deze onderschatting resulteerde in een te hoge inschatting van de portiegrootte wanneer een product was voorzien van een voedingsclaim vergeleken zonder voedingsclaim. Dit betekent dat consumenten standaard meer aten van een product met een voedingsclaim.

Koopintenties

De aankoopintenties van personen zijn ook beïnvloedbaar door voedingsclaims. Dit heeft te maken met de waargenomen gezondheid van producten en het gezondheidsbewustzijn van personen. Wanneer mensen uit zijn op het kopen van gezonde producten zullen producten met een voedingsclaim sneller worden gekocht.

Voedingsclaims met vet, suiker en energie zullen waarschijnlijk de aankoopintenties verhogen wanneer voedingsproducten als gezonder worden ervaren. Dit kan helpen bij de preventie van overgewicht en obesitas denken de onderzoekers. Maar ze plaatsen wel een kanttekening. Er zijn ook resultaten die laten zien dat voedingsclaims de energie-inname kunnen verhogen. Deze tegenstrijdigheid vraagt dan ook om meer bewijs over etikettering, aangezien voedingsclaims maar een klein deel zijn van productverpakkingen.

 

 

Reageer op dit artikel