nieuws

Gezond voedingspatroon vermindert depressiesymptomen

Voeding & Ziekte

Jongvolwassenen met een depressie en een ongezond voedingspatroon vertonen significant minder depressiesymptomen na een gezond eetpatroon van drie weken. Dit blijkt uit een Australisch onderzoek.

Gezond voedingspatroon vermindert depressiesymptomen

Veel onderzoeken laten zien dat een gezond voedingspatroon, rijk aan groenten, fruit, vis en mager vlees, is geassocieerd met een verlaagd risico op een depressie. Er zijn maar een klein aantal gerandomiseerde, gecontroleerde studies uitgevoerd die de directe link tussen deze twee componenten onderzocht. In de studie van Heather Francis van de Macquarie Universiteit werd specifiek gekeken naar jongvolwassenen met een verhoogd risico op een depressie die drie weken een ander eetpatroon volgden.

Bewerkte producten, suiker en vet

In dit onderzoek werden 76 universiteitsstudenten onderzocht in de leeftijdscategorie van 17 tot 35 jaar. De studenten vertoonden matig tot hoge depressiesymptomen en volgden een dieet dat relatief veel bewerkte producten, suiker en verzadigde vetten bevatte.

Twee groepen

Er werden twee groepen gevormd die beide drie weken werden gevolgd. Een groep behield de ongezonde voedingsgewoonten, de andere groep kreeg een gezonder dieet voorgeschoteld. Deze laatste groep kreeg aanwijzingen voor het verbeteren van het voedingspatroon, een tas met gezonde voeding en geld voor boodschappen. Er vonden gedurende de drie weken twee telefoongesprekken plaats om problemen die werden ondervonden met het volgen van het dieet te bespreken. De groep die de eigen voedingsgewoonten kon behouden, kreeg geen verdere instructies.

Voor en na de interventie beoordeelden de onderzoekers de scores van de deelnemers voor depressie, angst, algemene stemming en hun prestaties op bepaalde leer- en beredeneringstaken.

Stemming

Na drie weken vertoonde de groep gezonde eters significante verbeteringen in hun algemene stemming. De scores voor depressie waren gezakt naar een normaal niveau. Deze groep vertoonde ook lagere scores voor angst na drie weken. In tegenstelling tot de deelnemers in de groep zonder veranderingen, zij vertoonden na drie weken nog steeds matig tot hoge depressiesymptomen en scoorden hetzelfde voor angst. De andere metingen lieten geen verschil zien tussen de twee groepen.

33 deelnemers werden tot drie maanden na de interventie gevolgd. 21 procent van deze deelnemers zette het gezonde voedingspatroon voort. Ze lieten zien dat er na drie maanden nog steeds verbeteringen waren in hun stemming.

Kleine dieetaanpassingen

De uitkomsten van dit onderzoek leveren voorlopig bewijs dat relatief kleine, eenvoudige dieetaanpassingen direct depressiesymptomen kunnen verbeteren en dat deze effecten tot drie maanden kunnen duren.

Onderzoeker Francis zegt: ‘Het verminderen van de inname van bewerkt voedsel en het verhogen van de consumptie van fruit, groenten, vis en olijfolie, verbetert symptomen van depressie bij jongvolwassenen. Deze bevindingen dragen bij aan groeiend bewijs in de literatuur dat een bescheiden verandering in het dieet een nuttige aanvullende therapie kan zijn om de symptomen van depressie te verminderen. “

Reageer op dit artikel