blog

‘Foodwatch vergroot verwarring’

Voedingsbeleid

‘Foodwatch vergroot verwarring’

Consumentenorganisatie foodwatch is genomineerd als ‘goed doel’ voor de NRC Charity Awards, waarbij de redactie van NRC twintig goede doelen selecteert om deze een podium te bieden. Blogger Liesbeth Oerlemans vindt dat de organisatie extreme standpunten extra uitvergroot en verwarring zaait. Foodwatch ziet dat anders, zo blijkt uit twee opiniestukken in de Levensmiddelenkrant.

De selectie van de redactie van NRC wekte de verbazing van blogger Oerlemans, klinisch epidemioloog en docent aan haar opleiding gewichtsconsulent. Zij vindt meer dan de helft van de berichten van de voedselwaakhond te sensationeel, maar ook feitelijk onjuist, zo schrijft ze in een column in de Levensmiddelenkrant. Daarin reageert ze op de nominatie door NRC.

 

Foodwatch reageert

‘Bij succes hoort ook kritiek’, reageert foodwatch bij monde van directeur Ilse Griek. ‘Dat is prima, want kritiek houdt scherp. Blogster Oerlemans behoort tot onze trouwste criticasters. Haar kritiek is echter niet meer constructief. Zo stelt ze dat meer dan de helft van onze berichten feitelijk onjuist zijn. Welke dat zijn is niet duidelijk. Dat je het oneens bent met een bericht van foodwatch, maakt het bericht nog niet onjuist.’

 

Verwarring

Oerlemans geeft aan dat haar de oorspronkelijke doelstelling van foodwatch best zinvol leek. Ze vindt echter dat de consumentenorganisatie zich de afgelopen jaren allerminst heeft ingezet voor eerlijke voorlichting. Foodwatch schept volgens Oerlemans alleen verwarring. De ngo wil volgens haar opvallen door extreme strandpunten extra uit te vergroten.

Oerlemans ziet NRC liever een dialoog stimuleren waarbij naar constructieve oplossingen wordt gezocht. ‘En juist die oplossingen ontbreken standaard in de communicatie van foodwatch’, vindt ze.

 

Voedselbeleid beïnvloeden

Foodwatch is trots op het, naar eigen zeggen, bereikte succes in de campagnes over kleurstoffen, minerale olieën en suiker. Volgens Ilse Griek bekritiseert Oerlemans hoe foodwatch consumenten over bovengenoemde voedselproblemen voorlicht. Daarmee mist zij wel de kern van hun werk: foodwatch is erop gericht het voedselbeleid te beïnvloeden en verbeteren door de aandacht te vestigen op de dossiers waar het beleid faalt.

 

Foodwatch geeft reactie

Oerlemans laat weten: ‘Ik vind dat foodwatch onvoldoende ingaat op mijn constatering dat het meer lijkt te gaan om publiciteit door het gebruik van extreme voorbeelden dan het correct informeren van consumenten. Foodwatch blijft enkele voorbeelden van hun standpunten naar voren halen en generaliseert bevindingen over producten.’

 

Sjoerd van der Wouw deed voor foodwatch onderzoek voor de suikercampagne. Hierin is nagegaan hoeveel suiker groenteconserven bevatten. Volgens foodwatch te veel, maar volgens Oerlemans zijn de hoeveelheden geen reden voor een grote campagne. Ze zouden het belang van de groenteconsumptie onderdrukken.

Van der Wouw: ‘Wij benadrukken in het geval van de rode kool dat een symbool van ‘gezond’, groente, zoveel suiker kan bevatten. Wij als campagnevoerder proberen beleid te veranderen en met het uitlichten van voorbeelden zoals de rode kool proberen we bedrijven in beweging te brengen.’ Hun doel is niet, zoals Oerlemans zegt, de publiciteit te halen maar beleid te veranderen. Foodwatch ziet het als pure winst voor de consument als een bedrijf in beweging komt door hun campagne.

 

De opiniestukken van Oerlemans en foodwatch zijn hier te lezen.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel