nieuws

Nieuwe voedingsrichtlijnen VS houden vast aan beperking verzadigd vet

Voedingsbeleid

Nieuwe voedingsrichtlijnen VS houden vast aan beperking verzadigd vet

De Obama-regering heeft afgelopen week (begin januari, red.) de nieuwe voedingsrichtlijnen voor de Verenigde Staten gepubliceerd. Iedere vijf jaar worden deze Dietary Guidelines herzien. Ze vormen het officiële Amerikaanse overheidsadvies over wat te eten voor Amerikanen van twee jaar en ouder, inclusief chronisch zieken. Ze zijn bedoeld voor voedingsprofessionals om te vertalen naar het publiek.

In tegenstelling tot de Nederlandse Gezondheidsraad houdt de Amerikaanse commissie die de richtlijnen opstelde (U.S. Departments of Health and Human Services (HHS) and Agriculture (USDA)), vast aan de beperking van de inname van verzadigd vet, tien energieprocent. Voorgesteld wordt verzadigd vet te vervangen door enkelvoudig- en meervoudig onverzadigde vetzuren. In dit bericht de belangrijkste andere aanbevelingen op een rijtje.

Net als de Nederlandse Gezondheidsraad in de onlangs gepubliceerde Richtlijnen goede voeding, gaan de Amerikanen in hun richtlijnen uit van het belang van het voedingspatroon als geheel. Ze leggen het accent op het totale eet- en drinkpatroon in relatie tot het risico voor de gezondheid of chronische ziekten. Ook worden suggesties gedaan om tot een verschuiving te komen van een ongezond naar een gezond voedingspatroon en wordt benadrukt dat alle actoren in de maatschappij hierbij een verantwoordelijkheid hebben.

Kunstmatige zoetstoffen
Over de nieuwe richtlijnen is in de afgelopen maanden al veel gespeculeerd, maar zoals verwacht zijn er in de Dietary Guidelines 2015-2020 geen schokkende veranderingen ten opzichte van de voorgaande jaren. Een aantal zaken valt op. Zo worden in het eerste hoofdstuk, waarin ‘sleutelelementen’ uit de voeding worden besproken, producten met kunstmatige zoetstoffen genoemd als mogelijke vervangers voor producten met toegevoegde suikers, om te komen tot caloriereductie, in ieder geval voor de korte termijn. Geadviseerd wordt de hoeveelheid suiker in de voeding te beperken tot tien energieprocent, niet meer dan twaalf theelepels per dag.

Verzadigd vet
In tegenstelling tot de Nederlandse Gezondheidsraad houdt de Amerikaanse commissie die de richtlijnen opstelde (U.S. Departments of Health and Human Services (HHS) and Agriculture (USDA)), vast aan de beperking van de inname van verzadigd vet, tien energieprocent. Voorgesteld wordt verzadigd vet te vervangen door enkelvoudig- en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Cholesterol
Zoals verwacht, wordt in de nieuwe Amerikaanse guidelines niet meer vastgehouden aan het advies om de hoeveelheid cholesterol in de voeding te beperken tot 300 mg/per dag. De commissie merkt wel op dat cholesterol een belangrijke  factor is die bijdraagt aan een gezond voedingspatroon, waarin de aanbevelingen van het Institute of Medicine worden gevolgd: ‘Individuen zouden zo min mogelijk cholesterol als mogelijk moeten consumeren. In het algemeen heeft voedsel met een hoog cholesterolgehalte, zoals vet vlees en vetrijke zuivel, ook een hoger gehalte aan verzadigd vet.’

Professionals
De Amerikaanse Dietary Guidelines 2015-2020 zijn niet geschreven voor een breed publiek, maar zijn bedoeld voor (voedings)professionals die de officiële boodschap moeten overbrengen naar de achterban. Zoals in Nederland eet slechts een klein percentage van de Amerikaanse bevolking volgens de officiële voedingsrichtlijnen.

De belangrijkste aanbevelingen voor een gezond eetpatroon op een rijtje:

Een gezond voedingspatroon  bevat:

Een gevarieerde consumptie van groenten uit alle subgroepen:  donkergroen, rood, oranje groenten (bonen en erwten), zetmeel bevattende en andere;
Fruit, in het bijzonder hele vruchten;
Granen, waarvan  minstens de helft uit volledige granen bestaat;
Vetvrije zuivel of zuivel laag in vet, inclusief melk, yoghurt, kaas en verrijkte sojadranken;
Een gevarieerde hoeveelheid eiwit, inclusief vis, mager vlees en gevogelte, eieren, peulvruchten, noten en sojaproducten.

Een gezond voedingspatroon  beperkt:

Verzadigd vet en transvet, toegevoegde suikers en zout.

Voor een aantal aanbevelingen zijn kwantitatieve hoeveelheden gegeven:
Consumeer dagelijks minder dan 10 energieprocent (Kcal) toegevoegde suikers;
Consumeer dagelijks minder dan 10 energieprocent (Kcal) verzadigd vet;
Consumeer dagelijks minder dan 2,3 milligram (mg) natrium;
Als je alcohol drinkt, doe het dan met mate; tot één drankje per dag voor vrouwen en twee voor mannen.

Reageer op dit artikel