nieuws

‘Ook producten zonder Vinkje kunnen gezond zijn’

Voedingsbeleid

‘Ook producten zonder Vinkje kunnen gezond zijn’

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken vindt dat keurmerken zoals het Vinkje hun doel nu vaak voorbij schieten. Hij wil liefst alleen nog keurmerken handhaven die echt iets toevoegen.

Dat bleek afgelopen week tijdens een bijeenkomst van het ministerie in Rotterdam waarbij verschillende experts in debat gingen over de toekomst van voedsel.

“Als je ziet wat er voor zoete producten voor kinderen in de schappen liggen: ontbijtgranen en allerlei koekjes. Kindermarketing moet volledig worden gestopt”, bepleitte hoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Essays voedsel

Seidell was één van de tien essayisten die in opdracht van de overheid zijn visie over de toekomst van voeding mocht geven. Afgelopen donderdag werden tien gebundelde visies “op de toekomst van ons voedsel” gepresenteerd met de passende titel ‘Aan Tafel!.’

Op een door het ministerie van Economische Zaken (EZ) belegde bijeenkomst ging een groot deel van de essayisten ‘live’ met elkaar in discussie over de toekomst van ‘ons voedsel’.

Prijs leidend

Nadat Simone Hertzberger, senior director Product Integrity Topics van Albert Heijn, betoogde dat een goede etikettering consumenten kan helpen om de juiste keuzes te maken, reageerde Seidell daar direct op.

“Maar 5 tot 10% van de consumenten maakt een bewuste keuze in wat hij eet. Vooral bij de onderkant van de samenleving die slecht eet, is prijs leidend. Zelfs de voedselbanken reiken ongezond eten uit.” Hij ziet daarom graag gezond eten goedkoper worden en ongezond duurder.

Gemak en goedkoop

Hertzberger: “Gezond eten voor kinderen is een aandachtspunt. Maar gecombineerd met gezond gaat het ook om gemak, goedkoop en snel op tafel. Met diepvries kun je ook gezonde maaltijden maken die je snel op tafel kunt zetten.”

Vinkje

Hertzberger ziet graag een meer actieve rol van de overheid om gezonde producten te promoten. “Een terugtrekkende overheid is zo 2005”, betoogt ze. Daar bedoelt de AH-manager ook mee dat de regering een lans moet breken voor producten zonder keurmerk of gezondheidslabel. Ze raadt Van Dam aan eens bij het ontbijtschap te kijken. “Als producten geen Vinkje dragen, betekent dit simpelweg dat ze hier niet aan mee doen en het betekent nog niet dat het product niet gezond is.”

Ministerie voedsel

Ook Rob Baan, eigenaar van microgroentebedrijf Koppert Cress heeft een duidelijke boodschap aan de overheid: begin een ministerie van voedsel. Dit onderwerp kun je namelijk niet los zien van het ene of het andere ministerie.

Verschillende ministeries zoals EZ en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) houden zich allemaal een stukje bezig met voedsel. Eén ministerie van voedsel maakt het ook makkelijker om de koppeling te maken met gezondheid.

Marketing gezonde voeding

In zijn missie om gezonde voeding te bevorderen, loopt Seidell tegen een belangrijk obstakel aan: “De marketingbudgetten van ongezonde verleiders zijn veel groter dan promotors van gezonde voeding.”

In folders van supermarkten is ook veel belangstelling voor gezonde producten, dient Hertzberger de voedingsprofessor van repliek. Zo is er veel aandacht voor light-frisdranken en voedingsmiddelen met minder suiker.

Keurmerken

Dat de overheid meer moet doen om gezonde voeding op de kaart te zetten daarvan is staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken overtuigd. Dat betekent in zijn optiek alleen keurmerken handhaven die echt iets toevoegen. “We moeten samen die stap zetten. Dan wil ik echt helpen.”

Hertzberger: “In mijn essay staan tips voor goede keurmerken. Ik wil hier graag met u over praten.”

Reageer op dit artikel